JAGUAR TCS RACING PRESENTERAR I-TYPE 6 – DEN MEST AVANCERADE ELEKTRISKA JAGUAR-TÄVLINGSBILEN NÅGONSIN

  • Nya I-TYPE 6 är Jaguars mest avancerade och effektiva elektriska tävlingsbil hittills, designad och konstruerad för ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2023. Läs mer om utvecklingen bakom tävlingsbilen här.
  • Jaguar I-TYPE 6 är lättare, kraftfullare och snabbare och sätter en ny standard inom helelektrisk prestanda med en topphastighet på cirka 321 km/h.
  • Den regenerativa bromsningen i I-TYPE 6 är så kraftfull att tävlingsbilen inte har några konventionella bakre bromsar.
  • Tekniken i Jaguar I-TYPE 6 kommer att bidra till Jaguars resa mot att bli ett helelektriskt modernt premiumvarumärke år 2025.
  • Jaguars kreativa team har tagit fram en helt ny design som innebär att förarna får unika bilar och hela teamet en ny, distinkt identitet.
  • Jaguar-teamet kammade hem en högre totalpoäng än någonsin tidigare under förra säsongen av Formel E, och återvändande förarna Mitch Evans och Sam Bird utgör en viktig kontinuitet för teamet.
  • Inför säsong 9 innehar Jaguar TCS Racing-teamet det högsta möjliga miljöcertifieringsbetyget, FIA Three-Star Environmental Accreditation, vilket understryker teamets stora hållbarhetsengagemang.
  • Wolfspeed välkomnas som ny samarbetspartner och är teamets officiella leverantör av kiselkarbidhalvledare.
  • Jaguar TCS Racing kommer att tävla i Mexico City den 14 januari 2023 – det första loppet av totalt 17 i 12 olika städer.
  • Se en film om Jaguar I-TYPE 6 här: https://www.youtube.com/watch?v=JR0TJBad-uc
  • Se en film om Jaguar TCS Racing-förarna här: https://youtu.be/it3hUp4nD8Q

Jaguar TCS Racing har idag presenterat den helelektriska tävlingsbilen Jaguar I-TYPE 6, designad och konstruerad för den tredje generationen av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2023. Se hela tävlingsschemat och ranking här.

Jaguar I-TYPE 6 är den mest avancerade och effektiva elektriska Jaguar-racerbilen någonsin. Det är den första FIA Formel E-racerbilen som har både främre och bakre drivlinor. Framtill återfinns en 250 kW MGU (Motor Generator Unit) och baktill en 350 kW MGU, vilket fördubblar den regenerativa kapaciteten jämfört med andra generationens modell, samt eliminerar behovet av konventionella bakre bromsar.

Från och med januari 2023 kommer den tredje generationen av Formel E att bjuda på snabbare och mer spännande stadsracing över hela världen. Den nya Jaguar Formel E-racerbilen I-TYPE 6 kommer att sätta en ny standard, tack vare att modellen är över 50 kg lättare och 100 kW kraftfullare än de föregående modellerna, samt har en topphastighet på cirka 321 km/h.

Jaguar TCS Racing-teamet inleder säsong 9 med en ny, distinkt identitet. Den fascinerande färgpaletten utgörs av kolsvart, satinvitt och sofistikerade guldaccenter, och den asymmetriska designen av Jaguar I-TYPE 6 skapar två unika bilar för förarna Mitch Evans och Sam Bird. Jaguars föraruppsättning i Formel E är densamma för tredje säsongen i rad, vilket ger teamet värdefull kontinuitet.

Nästa generation av Formula E kommer att fortsätta att fungera som en testbädd för Jaguar TCS Racing och Jaguar Land Rover. När teamet utvecklar ny banbrytande teknik i konkurrensen om racingframgångar i världsmästerskapet, kommer det att generera viktiga lärdomar om elektriska drivlinor, hållbarhet och mjukvaruteknik som kan implementeras i elbilar för vardagskörning.

Tekniken i Jaguar I-TYPE 6 kommer att stötta Jaguars förvandling mot att bli ett helt elektriskt, modernt premiummärke år 2025. Deltagandet i en helt elektrisk motorsportskategori är en tydlig del av Jaguar Land Rovers Reimagine-strategi, där målet är att senast 2039 släppa ut noll avgasutsläpp samt uppnå koldioxidneutralitet i hela leveranskedjan, produkterna och verksamheten.

Jaguar TCS Racing-teamet har inför den 9:e säsongen tilldelats FIA:s högsta möjliga miljöcertifieringsbetyg, tre stjärnor. Det bekräftar att teamet implementerar bästa praxis och påvisar stort hållbarhetsengagemang, samtidigt som de kontinuerligt strävar efter att förbättra befintliga processer.






Inför världsmästerskapet 2023 har Wolfspeed bekräftats som officiell leverantör av halvledare. Partnerskapet bygger på Wolfspeeds befintliga relation med teamet som inleddes 2017, där företagets avancerade kiselkarbidteknik har använts för att förbättra effektiviteten och prestandan på racingbanan. Nyligen tillkännagav också Jaguar Land Rover och Wolfspeed ett strategiskt partnerskap som säkrar leveransen av kiselkarbidhalvledare till nästa generations elbilar. Båda partnerskapen kommer att generera en teknik- och kunskapsöverföring med fokus på effektivitet från tävlingsbanan till vardagskörning.

Efter två framgångsrika år förnyar Micro Focus samarbetet med teamet och förblir officiell teknisk partner. Företagets mjukvara och tjänster, så som IDOL och Vertica Analytics, är inkorporerade i teamets verksamhet och gör det möjligt för dem att samla in och bearbeta stora mängder data, vilket skapar mer exakta förutsägelser och tidskritiska beslut under loppen, vilket genererar fler poäng, pallplatser och segrar i längden.

Wolfspeed och Micro Focus ansluter sig till en befintlig uppsättning samarbetspartners i världsklass. Bland annat får de arbeta med Tata Consultancy Services (TCS), en global organisation för IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar som fortsätter sin fleråriga sponsring av laget. Dessutom bidrar GKN Automotive, Dow och Castrol samt Alpinestars och Uncommon i jakten på nya innovationer och ökad prestanda för Jaguar TCS Racing.

Detta är första säsongen som Jaguar kommer att dela sin framgångsrika drivlineteknik med det brittiska racingteamet Envision Racing, vilket innebär att det kommer att finnas totalt fyra Jaguar-drivna Formel E-bilar i startfältet.


Jaguar TCS Racing kommer att tävla i Mexico City den 14 januari 2023 – det första loppet av totalt 17 i 12 olika städer.

Förra säsongen kammade teamet hem sin högsta totalpoäng någonsin och Mitch Evans slutade på en andraplats i den totala förartabellen. Nu arbetar Jaguar TCS Racing återigen hårt för att vara med och konkurrera om VM-titeln 2023.

James Barclay, teamchef för Jaguar TCS Racing, säger: "Säsongsstarten är alltid ett stolt och spännande ögonblick för Jaguar TCS Racing, och i år mer än någonsin, eftersom vi går in i den tredje generationen av Formel E.

Säsong 9 kommer att bli den mest konkurrenskraftiga och spännande säsongen hittills, med en helt ny helelektrisk tävlingsbil, Jaguar I-TYPE 6, ikoniska städer har lagts till i racingkalendern och vår nya teamdesign har förvandlat bilen till ett konstverk i harmoni med vår moderna lyxvision för Jaguar.

Vi är mycket glada över att välkomna Wolfspeed till teamet som vår officiella leverantör av halvledare. Deras expertis inom kiselkarbidteknik kommer att spela en central roll för vår hur vår drivlina presterar.

Med vår titelpartner Tata Consultancy Services, vid sidan av både nya och befintliga organisationer, har vi en formidabel portfölj av samarbetspartners som alla stöder teamet och tillämpar sin expertis för att påskynda relevant hållbar teknik.

När vi tar oss an vår sjunde säsong av Formel E har jag reflekterat över hur långt vi har kommit som ett team. Jaguar TCS Racing har en viktig roll att fylla utöver framgången på racerbanan, och det förblir ett privilegium att spela vår roll för att stödja Jaguars förvandling mot att bli ett helelektriskt varumärke från och med 2025.

Jag är otroligt stolt över vad vi åstadkom förra säsongen, vi samlade ihop vår högsta totalpoäng någonsin, men vi vet att vi kan prestera ännu bättre och vi är här för att tävla om VM-titeln. Vi tror på Jaguar I-TYPE 6 och på styrkan inom vårt kunniga team och jag ser fram emot vad den här säsongen kommer att bjuda på."



Mitch Evans, Jaguar TCS Racing-förare nr 9: "Förra säsongen var min bästa hittills, då jag slutade tvåa i den totala förartabellen, så vi är fast beslutna att göra ännu bättre ifrån oss den här säsongen.

Nya Jaguar I-TYPE 6 ger oss mycket mer att leka med, med mer kraft och högre hastighet, och teamet och jag har arbetat outtröttligt för att se till att vi maximerar detta på ett effektivt sätt för att använda det till vår fördel. Formel E är ett så konkurrenskraftigt koncept inom motorsport, men jag ser fram emot att säsongen ska starta i januari och få kämpa om att vinna både förar- och teamtotaltabellen."






Sam Bird, Jaguar TCS Racing-förare nr 10: "Förra säsongen var full av upp- och nedgångar för mig, och jag kunde inte avsluta säsongen på grund av en skada. Under lågsäsongen har jag ställt om för att komma tillbaka ännu starkare och jag är mer sugen än någonsin på att göra bra ifrån mig som en i teamet. Vi har lagt allt fokus på Jaguar I-TYPE 6 och jag ser verkligen fram emot att köra min tredje säsong med teamet och visa alla vad vi kan göra."


Jay Cameron, Wolfspeed Senior Vice President och General Manager, Power Business:"Wolfspeed är stolta över att stärka vår relation med Jaguar Land Rover genom att vara Jaguar TCS Racings-teamets officiella leverantör av halvledare. Vår kiselkarbidhalvledarteknik i Jaguar I-TYPE 6 skapar ett 'innovationslaboratorium på hjul' för att öka drivlinans effektivitet i ett högpresterande elfordon.

Vårt samarbete med Jaguar TCS Racing i ABB FIA Formula E-världsmästerskapet kommer att stödja vårt gemensamma mål att överföra innovationer från racingbanan till vardagskörning samt göra det möjligt för Wolfspeed att stödja Jaguar TCS Racing som den ultimata konkurrenten på racingbanan."