JAGUAR C-TYPE CONTINUATION

Gör vår första Le Mans-ikon till din.

DET URSPRUNGLIGA RECEPTET PÅ FART ÄR TILLBAKA

1951 blev Jaguar C-TYPE den första av våra modeller att vinna det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans. Detta genom att överträffa alla hastighets- och distansrekord redan vid första försöket.

2021, 70 år efter att modellen tog racerbanorna med storm med sin skönhet och kraft, startade vi återigen upp tillverkningen av en begränsad upplaga bilar med den ultimata skrivbromsspecifikationen från 1953. Dessa nya handbyggda C-TYPE-modeller gör det möjligt för nya ägare att köra i Jaguar Classic Challenge-tävlingar, på racerbanor och slutna vägar.

EN BANBRYTANDE TÄVLINGSSPECIFIKATION


Varje C-TYPE Continuation är skapad med oöverträffad detaljnoggrannhet och hantverksskicklighet för att efterlikna det vinnande Le Mans-originalet från 1953, alla utrustade med en rak sexcylindrig motor på 3,4 liter och 220 hk med tre Weber-förgasare och de revolutionerande skivbromsar som bidrog till bilens rekordartade triumf.
MOTORPRESTANDA I SÄRKLASS

MOTORPRESTANDA I SÄRKLASS

Den raka sexan på 3,4 liter tar nio månader att bygga och är utrustad med Weber-förgasare som är noggrant renoverade av en och samma tekniker enligt högt uppställda standarder. Växellådans Plessey-hydraulpump är också tidstrogen.
IKONISKA DESIGNFÖRBÄTTRINGAR

IKONISKA DESIGNFÖRBÄTTRINGAR

C-TYPE blev känd för sin progressiva design och aerodynamiska form, samtidigt som ett antal tekniska framsteg bidrog till bilens oslagbara prestanda på racingbanan. Banbrytande insugsteknik i kombination med en lättviktskaross i aluminium är bara ett par av de unika egenskaperna i specifikationen från 1953.
BANBRYTANDE SKIVBROMSTEKNIK

BANBRYTANDE SKIVBROMSTEKNIK

De tekniska innovationerna i 1953 års C-TYPE satte tonen för hela branschen. Bland annat var man först med att använda en ny skivbromsteknik som utvecklats i samarbete med Dunlop. Det nya bromssystemet gav den uthållighet som krävdes för fart- och distanstävlingar och hade mindre tendens att mattas av.
KOMPONENTJAKT

KOMPONENTJAKT

Originalbackspegeln från Lucas är ett exempel på vår outtröttliga jakt på autentiska komponenter. Den kompletteras av den trekvartshöga Brooklands-vindrutan, Smiths originalklockor och mätare, samt omgivande reglage som är integrerade i förarplatsen.
LÅNGLIVAD FINISH

LÅNGLIVAD FINISH

Ett urval av 12 exteriörfärger kompletteras av racingstolar klädda i en av åtta olika lädernyanser. För att återuppliva modellen på riktigt är instrumentpanelen och sidopanelerna klädda med den sista rullen av det ursprungliga konstlädret (Rexine) som finns att tillgå.
TIDLÖS TEKNIK. MODERN TEKNIK

TIDLÖS TEKNIK. MODERN TEKNIK

C-TYPE Continuation är den första Jaguar Classic-bil som återskapats helt med hjälp av 3D-CAD-teknik, där modern ingenjörskonst kompletterar användningen av de tekniker och byggmetoder som användes för att ta fram originalet. Hållbarhetstester och FIA-godkända säkerhetssystem säkerställer att varje bil är redo för racingbanan.

BYGG DIN DRÖM JAGUAR C-TYPE

Skapa din perfekta C-TYPE i vår konfigurator. Välj mellan olika klassiska exteriörfärger, dekorer, rattar, Jaguar-emblem och runda sidoemblem.
BYGG DIN BIL

HISTORIEN BAKOM EN IKON

BANBRYTANDE SKIVBROMSTEKNIK

Trots omedelbara framgångar på Le Mans med de trumbromsutrustade C-TYPE-versionen från 1951 krävdes ett bromssystem med mindre tendens att mattas av för att kunna köra ännu snabbare och längre. Under vintern 1951–1952 började man göra framsteg i utvecklingen av skivbromsar tillsammans med Dunlop.

Den 29 juni 1952 vann Stirling Moss tävlingen i Reims i sin C-TYPE med en snitthastighet på 158 km/h. Det var första gången som en bil med skivbromsar vann en internationell motortävling. Dunlops avgörande utveckling av bromsbelägg som var tillräckligt tjocka för att klara hela 24-timmarsloppet, i kombination med en reviderad lättare kaross, gjorde att C-TYPE var redo för Le Mans 1953.

LE MANS 1953. LÄTTARE, SNABBARE, STARKARE

MÅLFLAGGAN

MÅLFLAGGAN

Genom att ta sig an mäktiga utmanare som Ferrari och Alfa Romeo etablerade sig C-TYPE som en formidabel kraft genom att ta hem Le Mans-pokalen för andra gången och erövra första, andra och fjärde platsen.
LEGENDARERNA

LEGENDARERNA

1952 vann Duncan Hamilton och Tony Rolt loppet i en C-TYPE, där man avverkade över 400 mil med en snitthastighet på 170,3 km/h och krossade det tidigare snitthastighetsrekordet på 155,6 km/h. Därmed blev de de första vinnarna att ta hem titeln med en snitthastighet på över 100 mph (160,9 km/h).
EXPERTFÖRARNA

EXPERTFÖRARNA

Bakom Duncan Hamilton och Tony Rolts segerbil med nummer 18 kom Stirling Moss och Peter Walker på andra plats i bil nummer 17. Fjärdeplatsen säkrades av Peter Whitehead och Ian Stewart i bil nummer 19.
KUNGLIGT ERKÄNNANDE

KUNGLIGT ERKÄNNANDE

C-TYPE:s andra Le Mans-triumf väckte uppmärksamhet från oväntade håll. Ett telegram från engelska drottningen mötte teamet när de anlände till Jaguars huvudkontor i Coventry.

BLI ÄGARE TILL EN LEGEND

Kontakta vårt dedikerade Jaguar Classic Team för att diskutera köpet av en begränsad upplaga av C-TYPE Continuation mer i detalj.