1951 blev Jaguar C-TYPE den första av våra modeller att vinna det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans. Detta genom att överträffa alla hastighets- och distansrekord redan vid första försöket.
2021, 70 år efter att modellen tog racerbanorna med storm med sin skönhet och kraft, startade vi återigen upp tillverkningen av en begränsad upplaga bilar med den ultimata skrivbromsspecifikationen från 1953. Dessa nya handbyggda C-TYPE-modeller gör det möjligt för nya ägare att köra i Jaguar Classic Challenge-tävlingar, på racerbanor och slutna vägar.
Trots omedelbara framgångar på Le Mans med de trumbromsutrustade C-TYPE-versionen från 1951 krävdes ett bromssystem med mindre tendens att mattas av för att kunna köra ännu snabbare och längre. Under vintern 1951–1952 började man göra framsteg i utvecklingen av skivbromsar tillsammans med Dunlop.
Den 29 juni 1952 vann Stirling Moss tävlingen i Reims i sin C-TYPE med en snitthastighet på 158 km/h. Det var första gången som en bil med skivbromsar vann en internationell motortävling. Dunlops avgörande utveckling av bromsbelägg som var tillräckligt tjocka för att klara hela 24-timmarsloppet, i kombination med en reviderad lättare kaross, gjorde att C-TYPE var redo för Le Mans 1953.
Kontakta vårt dedikerade Jaguar Classic Team för att diskutera köpet av en begränsad upplaga av C-TYPE Continuation mer i detalj.