Hitta svaren på våra vanligaste frågor om Jaguars infotainmentsystem och våra uppkopplade tjänster.
Hur konfigurerar/ändrar jag den anpassningsbara hemskärmen?
För att lägga till en genväg/widget trycker du och håller ned fingret på en tom yta på hemskärmen. För att flytta en genväg/widget trycker du bara på redigeringsikonen längst ner på pekskärmen. Tryck på + för att välja det område där du vill placera den nya genvägen/widgeten. Om du vill ta bort en genväg/widget drar du den till pekskärmens nederkant där ett stort borttagningsfält visas. För att flytta en genväg/widget mellan hemskärmar, dra den till sidan av skärmen - vid denna tidpunkt visas nästa/förra hemskärm. Släpp trycket på genvägen/widgeten när den är i önskad position. Skalbara genvägar/widgetar kan storleksändras genom att klicka på storleksändringsikonen som visas i genvägens/widgetens nedre högra hörn i redigeringsläget. Observera att du endast kan konfigurera/redigera de anpassningsbara hemskärmarna när ditt fordon är stillastående.
Varför kan jag inte alltid ändra storlek på widgetarna/genvägarna på hemskärmen?
Alla genvägar/widgetar kan inte ändras i storlek, och andra kan ha begränsade storleksalternativ. Detta är för att säkerställa att genvägen/widgetens funktion aldrig påverkas - till exempel genom att göra den för liten.
Jag har skapat min egen startsida - kan jag göra den till min standardstartsida?
Ja, det är möjligt. Gå till inställningar > Inställningar för hem
Om du trycker på hemknappen en gång kommer du tillbaka till din standardstartsida. Om du trycker på hemknappen två gånger kan du förhandsgranska alla sidor, inklusive sidan för extrafunktioner. Denna funktion gör det mycket snabbare att komma åt specifika sidor när flera startsidor har lagts till.
Hur många startskärmar kan jag skapa?
Du kan skapa upp till 4 nya startskärmar utöver den fabriksinställda startskärmen.
Kan jag anpassa den fabriksinställda startskärmen?
Nej, det är inte möjligt att anpassa den sidan.
Kan jag använda min egen bakgrundsbild?
För närvarande kan du bara välja bland förinstallerade bakgrundsbilder.
Vad är syftet med de små fyrkantiga ikonerna i varje kvadrant på hemskärmen?
Den lilla fyrkantiga ikonen som placeras vid sidan av huvudpanelerna ger en genväg till en specifik funktion. Till exempel din röstbrevlåda, inställningar för säte, ställa in/avbryta navigation, spela/pausa etc., beroende på vilken mediekälla du använder.
Vilka funktioner kan man styra med knapparna på ratten?
Beroende på bilens specifikation kan följande Touch Pro-funktioner manövreras via ratten:
Varför går det inte att ändra tidsinställningen?
Tiden synkroniseras automatiskt med GPS-satelliter baserat på fordonets aktuella position. Därför uppdateras systemet automatiskt när du kör mellan olika tidszoner eller när GMT-tiden ändras. Detta säkerställer att systemet för trafikinformation i realtid fungerar så exakt som möjligt - så att all information är korrekt för din resa.
Beroende på vilken funktion jag använder får jag upp olika alternativ när jag klickar på inställningsknappen - varför är det så?
Vi ville ge enklare åtkomst till allmänna inställningar samt snabbare åtkomst till vissa mer vanligt förekommande inställningar, som display och ljud. Av den anledningen har en inställningsikon placerats längst ned på pekskärmen på varje huvudpanel. Om du trycker på den här knappen visas inställningarna för den här funktionen.
Överst finns en stor knapp som ändras dynamiskt beroende på vilken funktion som används för tillfället. Om du t.ex. använder navigeringsfunktionen visas navigeringsinställningarna. Längst ner finns kontroller för att förbigå pekskärmens automatiska ljusstyrka eller för att stänga av den helt. De två stora knapparna i den nedre delen ger åtkomst till Alla inställningar och Ljudinställningar.
Tillbaka-knappen tar mig inte alltid tillbaka till den senast använda funktionen/fönstret, vad beror det på?
För att hjälpa dig att navigera med färre steg använder Touch Pro en hierarkisk logik för "tillbaka"-knappen snarare än historisk. Den leder dig tillbaka genom systemets nivåer, snarare än att ta dig tillbaka till din senast använda funktion.
Hur många TV/Radio-favoriter kan jag komma åt direkt från menyn i klustret med knapparna på ratten?
Dina första 14 favoriter kan väljas från den virtuella instrumentdisplayen. Om favoriten du vill ha inte finns tillgänglig kan du omorganisera listan när fordonet står stilla.
Hur kan jag ändra vilken information som visas i multitasking-panelen?
Svep uppåt eller nedåt på valfri panel för att växla mellan följande:
Massagesätena slås på automatiskt, hur kan jag förhindra detta?
Du kan av misstag ha aktiverat automatisk aktivering av massagefunktionen. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Säten > Automatisk massage.
Hur länge pågår massageprogrammet?
En hel massagecykel varar i 10 minuter.
Vilka funktioner kan jag kontrollera med det nya röstigenkänningssystemet?
Jaguars röstigenkänningssystem ger säkrare åtkomst till dina media- och telefonsystem. För att aktivera röststyrning, tryck på röststyrningsknappen på ratten.
Varför känner inte röststyrningssystemet igen vissa radiostationer?
Detta kan hända när ett antal radiostationer har ett liknande namn. I detta fall visar systemet en lista med möjliga stationer att välja mellan. Tryck helt enkelt på namnet på din station eller läs upp radnumret.
Alternativt kan du prova att säga hela stationsnamnet, t.ex. " Spela BBC Radio 1", istället för bara "Spela Radio 1". Du kan också skapa rösttaggar för alla dina favoritstationer.
Varför kan jag inte använda röststyrningssystemet för att reglera klimatanläggningen?
Jaguars röststyrningssystem har utformats för att hjälpa till att undvika uppgifter som annars skulle kräva flera steg. I de flesta fall kräver klimatkontrollen en enda knapptryckning - röststyrning skulle vara mer komplicerat för denna interaktion.
Kan jag ändra språket i röststyrningssystemet?
Talspråket ställs in baserat på systemspråket. Om du vill välja ett annat språk för röststyrningssystemet väljer du helt enkelt ett annat systemspråk i menyn för fordonsinställningar.
Inställningarna för röststyrning visar kontroller för bekräftelse och återkoppling, vad är dessa?
Med "bekräftelse av röstkommando" aktiverat upprepar röststyrningssystemet instruktionen. Till exempel, efter att ha sagt "Ring hem" kommer systemet att säga "Ringer hem". Om du inaktiverar den här funktionen går det snabbare för systemet att utföra uppgiften. Med "röståterkoppling" aktiverad talar systemet om för dig vad du ska säga härnäst. Även här förkortas interaktionstiden om du inaktiverar denna funktion när du har vant dig vid systemet. Observera att även om du har inaktiverat "röståterkoppling" kan systemet fortfarande kräva ytterligare information från dig i vissa situationer. Det är också möjligt att avbryta systemet medan det fortfarande talar.
Kan webbläsaren användas när fordonet är i rörelse?
Nej. För att minska risken för att föraren distraheras kan webbläsaren inte användas när fordonet är i rörelse. Video stöds inte heller i webbläsaren.
Nypa för att zooma är tillgängligt vid navigering men verkar inte fungera i webbläsaren?
För att zooma in på en webbsida kan du använda kontrollerna för zoomning i webbläsarens verktygsfält.
Varför är det ibland svårt att trycka på knapparna längst upp på en webbsida?
Försök att zooma in lite genom att trycka två gånger på knappen "+" på pekskärmen.
När jag parkerar vid sidan av en trafikerad väg, varför får jag ibland varningar om fordon i rörelse och förlorar åtkomst till funktioner?
Detta beror på en kombination av fordonssäkerhet och trafikregler.
Ett fordon med motorn igång, oavsett vilken växel som valts, kan inte alltid anses vara helt stillastående - våra system för rörelsedetektering fortsätter att övervaka fordonet som i vissa fall kan upptäcka rörelser från hjulsensorerna.
Enligt lag måste vissa funktioner sluta fungera när hjulen börjar snurra. I vissa fall kan minsta rörelse utlösa detta. I detta fall ska du dra åt parkeringsbromsen eller fotbromsen.
Efter att ha backat fordonet och sedan kört framåt visas fönstret för Park Distance Control på pekskärmen - hur kan jag dölja den?
För att tillfälligt minimera fönstret men behålla ljudvarningarna - tryck på krysset i hörnet av Park Distance Control-fönstret.
För att helt avaktivera Park Distance Control trycker du på knappen Park Distance Control. Beroende på vilket fordon du har finns knappen antingen längst ned på pekskärmen eller i takkonsolen.
När fordonets hastighet överstiger 16km/h kommer Park Distance Control att inaktiveras automatiskt.
Varför visas alltid backkameran när jag väljer "Backa" - varför visas inte 360 graders kameravyn om det var det senaste alternativet jag använde?
Detta är av säkerhetsskäl. Den bakre kamerans synvinkel är mycket bredare när den används som den uteslutande vyn. Den är också mer effektiv när det gäller att varna dig för trafik som närmar sig precis utom synhåll.
Vad är min körpoäng?
I vissa fall är det möjligt att uppnå en hög körpoäng men ha en högre bränsle-/energiförbrukning - till exempel vid körning i tät trafik. Om din körpoäng var 100 procent har du uppnått den mest effektiva användningen av bränsle för resan. En körpoäng på 50 procent visar att du kunde ha uppnått en betydligt bättre bränsleekonomi genom att välja en annan körstil.
Varför har jag en hög procentuell körpoäng, men dålig bränsleförbrukning?
I vissa fall är det möjligt att uppnå en hög körpoäng men ha en högre bränsle-/energiförbrukning - till exempel vid körning i tät trafik. Om din körpoäng var 100 procent har du uppnått den mest effektiva användningen av bränsle för resan. En körpoäng på 50 procent visar att du kunde ha uppnått en betydligt bättre bränsleekonomi genom att välja en annan körstil.
Vår FAQ innehåller information om hur du uppdaterar ditt SD-kort. Om du har en fråga om ett äldre system kan du kontakta din återförsäljare.
Vad är Map Updater?
Map Updater är ett programverktyg för PC och Mac. Det används för att ladda ner nya vägkartor och relaterat innehåll för navigationssystemet.
Var sitter SD-kortet?
SD-kortet för kartan ska sitta i SD-korthållaren i bilen. Den exakta placeringen av korthållaren finns i bilens handbok.
Varför känner inte kartuppdateraren av mitt SD-kort?
Kartuppdateraren känner bara igen ett giltigt SD-kort som är avsett att användas med navigationssystemet. Alla andra SD-kort identifieras inte. Om SD-kortet är skadat eller om datan har ändrats på något sätt utan att kartuppdateraren har använts, kan det leda till att SD-kortet inte känns igen. Du kan också kontrollera om SD-korthållaren på din PC eller Mac fungerar korrekt.
Hur kan jag kontrollera om det finns några kartuppdateringar?
Använd SD-kortet med kartuppdateraren för att kontrollera om det finns tillgängliga uppdateringar. Kartuppdateraren identifierar automatiskt tillgängliga uppdateringar för det upptäckta SD-kortet och erbjuder dem för nedladdning och installation.
Är min kartuppdaterare uppdaterad?
Kartuppdateraren söker automatiskt efter appuppdateringar varje gång den startas.
Varför visas mitt VIN-nummer i kartuppdateraren?
Ditt VIN-nummer (Vehicle Identification Number) är ett unikt nummer som tilldelas varje tillverkad bil. Ditt VIN-nummer finns på en skylt som syns genom vindrutan på bilens vänstra sida. Kartuppdateraren använder ditt VIN för att godkänna en icke-överförbar licens för användning av kartor i din bil under aktiveringsprocessen.
Vilka operativsystem stöder kartuppdateraren?
Kartuppdateraren stöder för närvarande Microsoft Windows version 7, 8 och 10 samt Mac OS X 10.8 och senare.
Kan jag lagra mina egna personuppgifter på SD-kortet?
SD-kortet för kartor levereras endast för användning med navigationssystemet. Kortet får inte användas för lagring av annan data. Ändringar av SD-kortets innehåll får endast göras via kartuppdateraren. Lagring av andra data på SD-kortet eller obehöriga ändringar av data på SD-kortet kan orsaka problem med navigationssystemet och kan leda till att fordonsgarantin upphör att gälla.
Varför känner min bil inte igen SD-kortet?
Om SD-kortet för kartan inte känns igen, kontrollera att SD-kortet är olåst (liten strömbrytare på SD-kortets sida) och korrekt isatt i SD-korthållaren i bilen. Om SD-kortet är korrekt isatt, stäng av tändningen, stäng alla dörrar och lås bilen i 2 minuter innan du startar om den. Om SD-kortet fortfarande inte identifieras, notera eventuella felmeddelanden som visas och kontakta din återförsäljare för mer information.
Varför är några av alternativen gråmarkerade?
Kartuppdateraren känner automatiskt igen innehållet på det anslutna SD-kortet. Tillgängligheten för vissa knappar och/eller funktioner kan vara kopplad till innehållet på SD-kortet.
Varför är inget VIN-nummer kopplat till SD-kortet?
Detta meddelande indikerar att kartuppdateraren inte kunde hitta ett VIN-nummer (Vehicle Identification Number) på kortet. Kontakta din återförsäljare.
Raderas de äldre kartorna vid en ny installation?
Ja, nyare kartor raderar och ersätter äldre versioner.
Kan jag avbryta en pågående nedladdning och installation?
Nej, nedladdnings- och installationsprocessen måste slutföras helt för att bibehålla kartinnehållets överensstämmelse och giltighet på SD-kortet. Stäng inte av kartuppdateraren och ta inte bort SD-kortet medan nedladdningen och installationen pågår.
Vad gör jag om jag har tappat bort, haft sönder eller skadat mitt SD-kort?
Du måste beställa ett nytt SD-kort. Kontakta din återförsäljare för mer information.
Har ni en kundtjänst för support?
Kontakta din lokala återförsäljare för mer information
I radiofunktionen, är "Favoriter" samma sak som förinställningar?
Ja, radions 'Favoriter' ger en samlad lista över alla dina favoritradiostationer oavsett frekvens, t.ex. FM, AM DAB - vilket gör det enkelt att navigera till din favoritstation. (Tidigare system krävde att du bytte frekvens innan du kunde välja en förinställd station). Du kan också lägga till dina favoritradiostationer som en genväg på en av dina anpassade hemskärmar. Alternativt kan du trycka på knappen för röststyrning på ratten och använda ett röstkommando för att hitta stationen.
Hur lägger jag till en radiostation i mina Favoriter?
På skärmen "Spelas nu" eller i radiostationens "Hitta-lista" trycker du på stjärnikonen. När stjärnan ändras från en kontur till en fast ikon har stationen lagts till som en favorit. Stationerna listas i den ordning du lägger till dem.
Kan jag ändra ordningen i min favoritlista?
Ja, det kan du. Tryck på redigeringsikonen längst ner på skärmen och dra sedan stationen till en ny position i listan. (Detta kan endast göras när bilen är stillastående).
Hur tar jag bort en station från min favoritlista?
Tryck på stjärnikonen - när den återgår till en kontur kommer stationen inte längre att listas som en favorit.
Hur växlar jag mellan radiostationer när jag är i Media?
I Media kan du svepa åt vänster/höger över mitten av pekskärmen för att byta radiostation, TV-kanal eller den låt som spelas.
Hur är FM-stationer organiserade i mediebiblioteket?
När du väljer alternativet "Sök" från skärmen "Spelas nu" listas alla tillgängliga FM-stationer efter frekvens. Men om du föredrar att ordna listan efter stationsnamn kan du ändra detta i radioinställningarna.
Hur många TV/Radio-favoriter kan jag komma åt direkt från gruppmenyn med rattreglagen?
Dina första 14 favoriter kan väljas från den virtuella instrumentdisplayen. Om den favorit du vill ha inte finns tillgänglig kan du ändra ordningen på listan när bilen står stilla.
Vilken kapacitet på USB-minnen kan användas?
"Upp till 128 GB. Observera att innan ett USB-minne kan användas måste du formatera om det till FAT32. Se till att du sparar all data på USB-minnet eftersom omformateringen raderar all data."
Kan jag använda bärbara lagringsenheter för media?
Vi rekommenderar inte det eftersom strömförbrukningen för dessa enheter varierar avsevärt.
Vilka mediaformat stöds för uppspelning av musik och video?
Touch Pro stöder ett brett utbud av ljud- och videoformat, inklusive:
Ljudformat: AAC, Dolby, DTS, FLAC, MPEG 1, 2, 3, WMA, PCM, WAV, Apple Lossless
Videoformat: AVI, DV, 1, 2, 4 inklusive DivX, Xvid och QuickTime, H.263, H.264, WMV, MKV
Finns det stöd för USB 3.0?
Ja, det gör det.
Kan jag se mer än en TV-kanal i mitt fordon?
Beroende på din fordonstyp och mottagningskvaliteten kan det vara möjligt att se upp till tre kanaler samtidigt. Flera TV-antenner placerade i fordonets arkitektur gör det möjligt att visa en kanal på den vänstra bakre skärmen, en andra på den högra bakre skärmen och en tredje på den främre pekskärmen. Den främre pekskärmen är dock endast synlig om fordonet står stilla - när fordonet är i rörelse spelas endast ljud upp. När en TV-kanal visas kombineras signalen från flera antenner för att ge en starkare signal och förbättra bildkvaliteten.
Varför spelas inte en DVD UPP automatiskt när jag sätter i den?
För att undvika att avbryta den mediekälla som för närvarande spelas upp. Denna funktion är särskilt användbar i fordon som är utrustade med ett Rear Seat Entertainment-system. För att inte störa andra passagerare kan DVD-skivan spelas upp på de bakre skärmarna och ljudet via de trådlösa hörlurarna.
Kan jag styra och övervaka innehållet på de bakre skärmarna från fordonets förarplats?
Ja, välj den skärm som spelar upp media från den främre pekskärmen och tryck på 'bakre media'. Du kan nu se vad varje skärm spelar upp för närvarande. Från den här sidan kan den främre passageraren också byta mediekälla och/eller kanal/station/spår, beroende på vilken källa som används. Föraren kan också välja att lyssna på samma ljud som baksätet via kabinljudet. Vid denna tidpunkt har baksätespassagerarna full kontroll över ljudvolymen i kupén. Observera att endast passagerarna fram eller bak kan ha tillgång till volymkontrollen samtidigt. Det är inte möjligt att justera volymen från både bakre och främre delen av fordonet samtidigt.
Vilka funktioner finns tillgängliga i det nya Rear Seat Entertainment-systemet?
Underhållningssystemet för baksätet har följande funktioner:
Vilken funktion har låsknappen på den bakre mediaövervakningsskärmen?
Detta låser fjärrkontrollen och förhindrar att användare i baksätet kan ändra kanal eller volym. Denna funktion kan vara särskilt användbar om du har barn i bilen.
Kan jag dämpa/justera ljudvolymen i kupén från baksätet?
Om ljudet spelas upp via fordonets ljudsystem kan baksätespassagerarna styra ljudet i kupén. Fjärrkontrollen kan sedan användas för att justera eller stänga av volymen vid behov.
När du lyssnar på media i baksätet med fordonets trådlösa hörlurar finns volymkontrollen på sidan av hörlurarna.
Kommer appen att vara automatiskt tillgänglig?
Ja, Online Media kommer att visas i källvalslistan.
Vilka regioner stöds?
Online Media är tillgängligt i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien.
När kommer andra streamingtjänster för musik att vara tillgängliga?
Information om andra streamingtjänster för musik kommer att släppas när de är tillgängliga.
Varför är Online Media inte tillgängligt i min bil?
Online Media kommer att bli tillgängligt för vissa Jaguar- och Land Rover-modeller med tillverkningsdatum från september 2017 och framåt, så om ditt fordon är äldre än så kommer du inte att få appen.
Vad är Live / InControl-konto?
Detta kan skapas på InControl Portalen och samma uppgifter ska användas för att logga in på Live in your car.
Vilka Jaguar Land Rover-kontroller är tillgängliga med Online Media Player?
Online Media Player tar över det primära visningsområdet på instrumentpanelen. Kunden har fortsatt tillgång till JLR:s statusinformation på huvudskärmen, klustret och om Velar körs visas även Online Media på den nedre skärmen. På displayen innehåller det primära fönstret displayen för Online Media Player. Det sekundära fönstret, eller "sidopanelen", gör det möjligt för användaren att gå till andra appar i fordonet och till komponenter i Online Media Player, t.ex. spellistor eller historik.
Kan Online Media Player styras med rösten?
Kunderna kan använda Jaguar Land Rovers röststyrning via Voice-knappen på ratten för att aktivera Online Media Player med kommandon som "Starta Online Media" eller "Starta spelare". Online Media Player fungerar dock endast via pekskärmen.
Vilka språk finns Online Media på?
Online Media kommer att finnas tillgängligt med 31 språk. Leverantörens innehåll kommer inte att översättas.
Varför spelas inte mitt innehåll upp hela tiden?
Innehållets tillgänglighet beror på nätverksanslutningen eftersom det strömmas online. Se till att du har en stabil nätverksanslutning när du använder Online Media.
Varför skiljer sig sökresultaten från TuneIn när jag söker efter samma sak två gånger?
Sökresultaten från TuneIn varierar eftersom de baseras på direktsända radiostationer från hela världen.
Hur upprepar jag alla låtar/ett helt album?
Detta kommer att ske automatiskt. Upprepa alla-funktionen är alltid på, vilket är anledningen till att "Upprepa aktuell låt" är det enda tillgängliga alternativet.
Kan Gracenote-databasen uppdateras för att ta hänsyn till nyutgivna album?
Kontakta din återförsäljare för de senaste programuppdateringarna.
När jag tittar på mediaspelarens skärm och trycker på strömknappen stängs inte skärmen av - istället visas startskärmen. Vad beror detta på?
För att underlätta för dig visas startskärmen automatiskt för att hjälpa dig att navigera till en annan funktion.
Jag har valt karusellvy, så varför visas min musik som en lista?
Karusellvisning stöds endast för Sirius XM Satellite Radio (endast USA och Kanada), mediebibliotek och USB-minnen.
Källor i mediaspelaren visas ibland i olika positioner, vad beror det på?
Källor som visas i mediaspelaren baseras på de som är tillgängliga vid den tidpunkten, antingen fysiskt eller trådlöst. Eftersom dessa kan variera från resa till resa, arrangeras källorna dynamiskt baserat på användning. Radio är alltid placerad i det övre hörnet. Vid sidan av Radio visas alltid den senast använda källan, och så vidare. Om en källa inte är tillgänglig visas den inte. Om t.ex. USB-minnet inte är isatt för närvarande visas det inte i listan över mediekällor.
Kan jag köpa InControl-appar till mitt nuvarande fordon?
För närvarande är det endast möjligt att ha InControl-appar i ett nytt fordon. InControl-appar väljs när fordonet beställs, eftersom hårdvaran monteras på fabriken. Framtida alternativ håller på att undersökas.
Jag har köpt en begagnad Jaguar som har InControl Apps. Kan jag ansluta min mobiltelefon?
Ja, installera bara InControl Apps på din mobiltelefon så kommer InControl Apps-funktionen att vara tillgängligt.
Kan jag ladda ner appar som är tillgängliga för andra regioner?
Om du ändrar region på fliken Alternativ i appen kan du se appar som är tillgängliga för användare i andra regioner. Du kan bara ladda ner dessa appar om de också är tillgängliga i din region. Observera: Apptillgänglighet garanterar inte att dina språkinställningar kommer att vara tillgängliga.
Hur mycket kostar InControl Apps?
Det tillkommer en engångskostnad för InControl Apps eftersom hårdvaran måste monteras på fabriken. Fråga din lokala återförsäljare om kostnaden. InControl-appen finns tillgänglig kostnadsfritt på både Google Play och App Store. Vissa appar från tredje part kan kräva köp eller prenumeration.
Varför är inte alla mina appar tillgängliga i InControl Apps?
Endast appar som har genomgått Jaguars godkännandeprocess är tillgängliga för användning med InControl Apps.
Jag har uppdaterat min mobiltelefon och nu fungerar inte InControl Apps.
Allt görs för att säkerställa att InControl Apps är kompatibla med de senaste operativsystemen. Testa att installera om appen på din enhet.
Använder InControl Apps mobildata?
Ja. Det rekommenderas att alla mobiltelefoner som använder InControl Apps har ett passande mobildataabonnemang.
När jag använder röststyrning, varför visar mitt kluster ett pågående telefonsamtal?
När du startar en röstsession kommer din mobiltelefon att utlösa ett virtuellt telefonsamtal (ingen avgift tillkommer) för att få tillgång till bilens mikrofoner.
Är det möjligt att ha InControl Apps på mer än en mobiltelefon?
Ja. Alla kompatibla mobiltelefoner med InControl-appar installerade kommer att kunna ansluta till pekskärmen. Även om endast en enhet kan anslutas åt gången.
Vad händer om det inte finns någon dataanslutning?
När du använder InControl-tjänster i ett område med dålig nätverkstäckning (t.ex. avlägsna landsbygdsområden) kommer apparna att visa ett popup-fönster när det inte finns någon tillgänglig dataanslutning för en begärd funktion.
Kan jag ha InControl-appar på vilken Jaguar-modell som helst?
InControl Apps måste väljas när du beställer din bil eftersom hårdvara måste monteras på fabriken. Kontrollera med din lokala återförsäljare för specifik modell-tillgänglighet.
Ska jag ladda ner InControl-appar och eventuella uppdateringar via Wi-Fi?
InControl-appar och eventuella uppdateringar kan laddas ner via en 3G-anslutning. Nedladdning via Wi-Fi rekommenderas för att minska datakostnaderna och säkerställa en bra anslutning.
Hur installerar jag en kompatibel app?
Öppna InControl Apps på din smartphone och bläddra igenom listan "Ej installerade appar" tills du hittar den app du vill installera. Beroende på vilken enhet du har kommer du till Google Play eller App Store. Ladda ner och installera som vanligt. Den nya appikonen visas i avsnittet "installerad" när du ansluter din smartphone till bilen nästa gång.
Måste jag skapa ett konto för att använda vissa appar?
Vi rekommenderar starkt att du vid nedladdning av en tredjepartsapplikation från Google Play eller App Store först öppnar appen på telefonen innan du ansluter den till bilen. Appen kan ha behörigheter som måste godkännas eller ett konto kan behöva skapas innan den kan användas i bilen.
När jag använder InControl Apps, varför spelas ljudet upp via min Android-telefons högtalare istället för via bilens ljudsystem?
Android-telefoner måste anslutas till Touch Pro både via Bluetooth och USB.
InControl Apps är installerat på min enhet men den ansluter inte till bilen.
När du ansluter telefonen till fordonet ska du se till att enheten är olåst, att fodral eller skärmskydd inte är stängda (vissa kan låsa telefonen automatiskt när de är stängda), att alla öppna appar har avslutats och att telefonen är ansluten till den särskilda InControl Apps USB-porten (märkt). Om detta inte löser problemet kan du kontrollera att enheten är kompatibel genom att besöka kompatibilitetssajten på www.landrover.com.
Måste jag starta appen innan jag ansluter den till bilen?
Nej, om appen inte redan är startad kommer du att få en uppmaning på Apple-telefoner att tillåta att den öppnas. Om du använder en Android-telefon kan du välja "Tillåt alltid" när du blir tillfrågad, vilket innebär att du slipper alla framtida uppmaningar. Kom ihåg att din telefon måste vara upplåst när du ansluter. Det ska inte finnas något behov av ytterligare telefoninteraktion när din enhet är ansluten.
Min telefon är ansluten och jag kan se apparna, men det kommer inget ljud via kupéhögtalarna. Hur ansluter jag till Bluetooth?
När du ansluter en mobiltelefon visas en uppmaning på bildskärmen för " visning" och "Bluetooth-inställningar". För att få tillgång till ljud via InControl Apps måste din enhet vara ansluten till bilen via Bluetooth. Genom att välja "Bluetooth-inställningar" kan du sedan följa anvisningarna för att parkoppla din mobiltelefon. Vid efterföljande anslutningar ersätts uppmaningen om "Bluetooth-inställningar" med "Visa och lyssna" när din mobiltelefon är Bluetooth-parad men inte den aktiva ljudkällan. Om du fortfarande inte kan höra något ljud, kontrollera att din mobiltelefon är parkopplad med bilen genom att följa stegen i avsnittet om ägare på jaguar.co.uk. Kontrollera också att ljudvolymen på mobiltelefonen och i bilen.
Fungerar InControl Apps fortfarande när bilen är i rörelse?
Av säkerhetsskäl är vissa aspekter av InControl Apps reducerade eller inaktiverade när bilen är i rörelse.
Jag ringde ett telefonsamtal och var tvungen att låsa upp min iPhone innan jag kunde använda InControl Apps igen. Hur kommer det sig?
Detta är en säkerhetsfunktion från Apple. När du ringer ett telefonsamtal som varar länge låses mobiltelefonen automatiskt även när den är ansluten till InControl Apps. Du kan ställa in din iPhone så att den aldrig aktiverar "Auto-Lock" genom att gå till: Inställningar> Allmänt > Auto-Lock och välj "Aldrig". OBS: Inställningen "Aldrig" för automatisk låsning kanske inte är tillgänglig under vissa omständigheter, t.ex. om din iPhone har företagsadministratörsinställningar som kräver en PIN-kod för att låsas upp.
När jag ansluter min mobiltelefon till fordonet får jag alltid ett popup-fönster på enheten för att tillåta anslutningen. Hur förhindrar jag att detta händer?
På iPhone kan detta undvikas genom att trycka på hemknappen innan du ansluter till InControl Apps. På Android-enheter innehåller uppmaningen en kryssruta för att undvika framtida uppmaningar om anslutningar till bilen.
Var ska jag förvara min enhet när den är ansluten till InControl Apps?
Förvaring av din enhet bör ske nära den dedikerade USB-porten för InControl Apps.
Jag har uppdaterat till iOS 9, varför måste jag nu gå igenom en godkännandeprocess innan jag kan använda en ny app i fordonet?
Detta är en ny säkerhetsfunktion som Apple introducerat för iOS 9-uppdateringen. Alla tredjepartsappar, förutom de tre virtuella apparna - Kalender, Musik och Kontakter, kommer nu att kräva godkännande. Processen beskrivs i detalj här.
Vad händer om jag inte uppdaterar till iOS 9?
Denna godkännandeprocess gäller för alla iPhones som använder iOS 9. Om du inte har uppdaterat till iOS 9 behöver du inte godkänna varje app före användning. Vi rekommenderar dock att du konfigurerar appen innan du ansluter till bilen.
Observera att en mobiltelefon som har uppdaterats inte kan återställa en tidigare iOS-version.
Finns det stöd för surfplattor?
Inte för närvarande.
Bör jag uppdatera min iPhone-programvara?
InControl Apps fungerar bäst med den senaste operativsystemet (Apple iOS 8+).
Varför kan jag inte växla kartvyn till norrut?
Baserat på användarundersökningar har vi utformat Touch Pros navigationssystem kring vyn med riktning uppåt. De allra flesta användare föredrar denna vy, eftersom den ger en enklare tolkning av vägen när den utvecklas framför dem. Vi ansåg att en anpassning av andra kartvyer till färdriktning upp eliminerade eventuell förvirring. Vyn riktning upp kan kombineras med riktning norrut upp för att visa din aktuella position och destination i samband med den återstående rutten eller hela rutten. Dessutom visas sökningar alltid i vyn norrut upp för att ge ett sammanhang mellan din aktuella position och destinationen. Ett tillfälligt alternativ för norrut upp är också tillgängligt när du navigerar på kartan.
Hur väljer jag 3D Map View i den virtuella instrumentdisplayen?
Tryck på menyknappen på ratten för att öppna Inställningar. Välj sedan menyn Displayinställningar och tryck på "kartor". Om menyn Displayinställningar inte visas, bläddrar du genom undermenyerna tills du ser alternativet "Karta" - det ska redan vara markerat. Klicka på OK för att välja. När kartan visas i den virtuella instrumentdisplayen stänger du menyn genom att hålla ned vänster knapp.
Varför återgår den virtuella instrumentdisplayen till visningen av instrumentväljaren mellan körningar?
För att hålla dig helt uppdaterad om fordonets status när det gäller bränsle, oljenivåer och andra viktiga aviseringar.
Varför slutar navigeringskartan att röra sig när jag använder nyper för att zooma?
Så snart du interagerar med kartan växlar den till läget "Utforska", där du kan lokalisera platser och kontrollera rutten eller trafiken i närområdet etc. I läget "Utforska" finns också ett alternativ för att visa kartan i läget " North-up".
Kartan återgår automatiskt till vägledningsläget efter 60 sekunder eller när du trycker på bakåtknappen eller navigeringspilen. Kartvyn baseras på det senast använda 2D-, 3D- eller satellitkartalternativet.
Ibland stämmer inte informationen om hastighetsbegränsningar som visas på navigationssystemet överens med den som visas på de faktiska vägskyltarna, varför är det så?
Om din bil är utrustad med trafikskyltsigenkänning visas en kombination av information i den inbyggda kartdatabasen och synliga vägskyltar. I vissa situationer kan det dock hända att en vägskylt inte är synlig för bilens kameror - t.ex. om vägskylten är placerad nära en korsning på en sidoväg.
Om ditt fordon inte har utrustats med trafikskyltsigenkänning baseras de hastighetsgränser som visas på den information som var tillgänglig när den inbyggda kartdatabasen sammanställdes.
Även om alla ansträngningar görs för att tillhandahålla korrekt information ligger ansvaret för att följa trafikreglerna helt och hållet hos föraren.
Vad är skillnaden mellan de olika ruttalternativen som visas?
Den första rutten är alltid den snabbaste baserat på trafikinformation i realtid. Om trafikförhållandena ändras under resan kommer systemet automatiskt att lägga om rutten. Om du väljer det andra eller tredje alternativet (förutsatt att ytterligare ruttalternativ finns tillgängliga) och trafikförhållandena förvärras, kommer systemet att uppmärksamma dig på ett snabbare alternativ - tryck på "OK" för att uppdatera den nuvarande rutten. Det är vanligtvis ingen skillnad i restid mellan det andra och tredje alternativet.
Hur många waypoints kan jag skapa längs en rutt?
Du kan skapa upp till 10 waypoints längs rutten inklusive din destination. De placeras i den ordning du lägger till dem. Om du vill ändra ordningen på dina waypoints trycker du bara på menyikonen i det nedre hörnet av kartan och väljer Redigera.
Varför visar startskärmen en beräknad ankomsttid (ETA) för en destination som jag inte har valt?
Om du har aktiverat "Pendling" i navigeringsinställningarna kommer destinationen att vara en "pendling" som beräknas utifrån din aktuella plats och tid på dygnet. Navigationssystemet förutspår att detta kan vara din potentiella destination och ETA motsvarar detta. När pendling är aktiverat kan systemet ange ETA även om du inte har angett någon destination - så att du hålls informerad om eventuella störningar på din föredragna rutt. Om du ibland kör en alternativ rutt till samma destination kommer systemet också att lära sig detta. När mer än en rutt har lärts in för samma destination visar systemet den snabbaste rutten och ETA baserat på aktuella förhållanden. När du påbörjar din resa visas den som en linje på kartan, men inga vägbeskrivningar läses upp - systemet förutsätter att du känner till rutten. Om trafikförhållandena försämras och du avviker från din aktuella rutt och från andra rutter som du tidigare har tagit till denna destination kommer systemet att fråga om du vill växla till vägledning. Detta kan vara särskilt användbart om du befinner dig på en okänd plats.
Hur många resor måste jag göra till samma destination innan pendlingsfunktionen lär sig resan?
Det krävs i allmänhet två resor till samma destination från samma startpunkt innan en "pendling" lärs in. Den aktuella tiden måste också vara inom +/- 1 timme från den inlärda starttiden.
Hur ställer jag in en destination?
Det finns ett antal olika sätt att ange en destination med Touch Pro.
1. För att komma till alternativskärmen "Ange destination" från startskärmen, tryck på ikonen "Ange destination" på navigationspanelen. Detta tar dig direkt till sökskärmen där du kan ange ett postnummer, en adress eller ett ortnamn på en rad.
2. Tryck två gånger på navigationsikonen längst ned på pekskärmen. Detta skapar en genväg till skärmbilden Destinationsinställningar. Här kan du välja ett av tre alternativ, Adressinmatning (inklusive postnummer), Sök eller Destinationer. Destinationerna kan vara Hem, Senaste destinationer, Favoritdestinationer, Delade destinationer eller Pendelvägar.
3. När en pendling är tillgänglig visas den på hemskärmens navigationspanel. Om mer än en pendling är tillgänglig baserat på din aktuella plats och tid på dagen visas "tillgängliga pendlingar". Om du trycker på navigeringspanelen kommer du direkt till en lista över tillgängliga pendlingsresor.
4. Alternativt kan du välja en destination från kartbilden och trycka på menyknappen i det nedre hörnet av kartan. De tre destinationsalternativen Adress, Sök och Destinationer visas igen.
5. Du kan också skicka platser eller destinationer till ditt fordon via Route Planner-appen eller webbplatsen. En plats som "sparats" i ruttplaneraren visas i dina favoritdestinationer när bilen har anslutit till Internet och synkroniserat destinationerna. Om navigeringen är igång på skärmen när en ny destination tas emot från ruttplaneraren visas destinationen som en popup-panel. Tryck på "Använd nu" för att bekräfta destinationen i bilens navigationssystem. Platser som angetts som en destination via ruttplaneraren visas i senaste destinationer.
Varför visas inte den destination som jag skickade till min bil navigeringssystemet?
Destinationer kan endast tas emot när fordonet har en lämplig dataanslutning. I vissa fall, även om systemet visas som anslutet, kan mobilnätet vara överbelastat, vilket hindrar systemet från att ta emot destinationen. Destinationer som tas emot av bilen visas endast när du utforskar systemets navigeringsfunktion. Destinationen visas då antingen som en rutt på sidan av pekskärmen eller som en popup-bekräftelse. Om destinationen tas emot av bilen när du använder en annan funktion än navigering, kan destinationen hämtas från de senaste destinationerna.
Hur kan jag se alternativa rutter?
När du har valt en destination trycker du på "Ruttalternativ" för att visa standardrutten (överst i listan) och upp till två alternativa rutter. Välj önskad rutt och tryck på Start för att påbörja vägledning.
Hur använder jag funktionen för destinationssökning?
Ange helt enkelt en plats, postnummer eller adress i sökrutan. Även om du stavar fel på namnet/adressen kommer sökfunktionen vanligtvis att känna igen platsen.
Om ditt fordon har en dataanslutning kommer sökningen att få tillgång till den senaste informationen i molnet och i fordonets inbyggda databas.
Vilket är det effektivaste sättet att söka efter en destination?
För att spara tid kan du trycka på ikonen för dolt tangentbord efter att ha skrivit de första 3-4 bokstäverna. Då visas en lista med möjliga platser. När du bläddrar i listan uppdateras kartvyn automatiskt så att du enkelt kan se platsen i samband med din rutt, destination eller aktuella position.
Klicka på önskad destination för att se en förhandsgranskning av rutten på kartan. Om ditt fordon har en dataanslutning visas även gatubilder för platsen när de är tillgängliga.
Om du trycker på ikonen för helskärm i hörnet av bilden förstoras bilden på gatunivå. Genom att panorera bilden kan du rotera 360 grader. Om du trycker på '...' får du ytterligare information, inklusive adressuppgifter och nyligen publicerade recensioner om sådana finns. Beroende på din destination kan en stjärnklassificering visas baserat på recensioner från webbplatser som TripAdvisor.
Om destinationen är en parkeringsplats - och parkeringsplatsen stöder denna information - kommer ytterligare en informationsskärm med priser och platstillgänglighet att visas.
När vägledning är aktiv kan du klicka på sidan av sökrutan för att söka efter en annan plats nära din destination - t.ex. en restaurang för lunch.
Varför finns det inget alternativ för att lägga till ett husnummer när du anger ett postnummer med hjälp av adressinmatningsmetoden?
Alternativet för postnummerinmatning söker från en central punkt inom det postnumret. Det är dock möjligt att söka med hjälp av ett gatunamn och ett husnummer.
Varför visas ikonen för bränslevarning ibland när jag anger en destination?
För att varna dig om att du inte har tillräckligt med bränsle för att slutföra din resa utan ett tankstopp.
För att enkelt lägga in ett tankstopp i din resa trycker du på ikonen för bränslevarning. Om du gör detta visas bensinstationer längs din rutt nära den punkt där du kommer att behöva tanka - det ger också en mer exakt beräknad ankomsttid (ETA).
När jag har parkerat min bil, hur kan jag fortsätta resan från min mobiltelefon?
Öppna Route Planner på din Apple- eller Android-mobil. Så länge du är mer än 30 meter från den destination du ursprungligen angav - och du inte avbröt vägledningen innan du lämnade bilen - kommer destinationen att synkroniseras till din mobiltelefon via molnet. Beroende på dina ruttinställningar guidar appen dig till fots eller med kollektivtrafik till din destination.
Ibland kan det ta upp till 30 sekunder för Companion-appen att uppdatera och synkronisera destinationer och bilens position från molnet. Stäng inte appen och starta den igen under denna tid - det kan tvinga fram en ny synkronisering av din destination och bilens position.
Observera att om du befinner dig på en plats med dålig internetuppkoppling kan det hända att din destination inte synkroniseras med Route Planner-appen.
Om jag använder navigationssystemet i vägledningsläget och söker efter en ny destination, varför tillåter inte systemet mig att ersätta min nuvarande destination med den nya?
Vi beslutade att tillhandahålla ett alternativ "ersätt nuvarande destination" - med tanke på användningsgraden för detta scenario - skulle ha lagt till onödig ytterligare komplexitet. Det enklaste sättet att ange en ny destination är att avbryta vägledningen från navigeringsmenyn och ange en ny destination.
När man anger en adress, varför är det alltid nödvändigt att ange staden innan man anger gatan?
För att göra det snabbare för dig att hitta den gata du letar efter. Samma gatunamn finns ofta i flera städer - genom att ange staden först reduceras listan över möjliga gatualternativ.
Det är dock möjligt att ange platser eller adresser på en rad med hjälp av sökfunktionen.
Hur delar jag min beräknade ankomsttid (ETA)?
När bilen har anslutits till Internet och du har loggat in på ditt navigationskonto trycker du på rutan längst ned på pekskärmen där ETA-information visas. Välj vilka mottagare du vill dela din ETA med via SMS (marknadsberoende) eller e-post, och välj om du vill skicka uppdateringar var 5:e, 10:e eller 20:e minut.
Dina kontakter kan lagras via navigeringsinställningarna eller via det här fönstret. Systemet sparar automatiskt alla nya kontakter, vilket gör det ännu snabbare att dela din ETA nästa gång du loggar in.
Kan jag använda kontaktlistan från min anslutna mobiltelefon för att dela min beräknade ankomsttid (ETA)?
Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt att dela med sig av sin beräknade ankomsttid, och vi ansåg att en koppling till mobilens kontakter skulle skapa ytterligare steg och sökkriterier. Eftersom den här funktionen i allmänhet kommer att användas regelbundet med en liten grupp människor, drog vi slutsatsen att förprogrammering av en begränsad uppsättning e-postadresser och/eller telefonnummer skulle göra den här funktionen mycket enklare att använda.
Måste jag ange mitt telefonnummer eller min e-postadress för att skicka meddelanden om ETA/plats/lokalisering?
Nej, du behöver bara vara inloggad på ditt navigationskonto och ha en aktiv dataanslutning. Meddelandet kommer från Land Rover, men kommer att innehålla ditt kontonamn som avsändare - tillsammans med din destination och ETA/plats/lokaliseringsuppgifter.
Måste jag ange mitt telefonnummer eller min e-postadress för att skicka meddelanden om ETA/plats/lokalisering?
Nej, du behöver bara vara inloggad på ditt navigationskonto och ha en aktiv dataanslutning. Meddelandet kommer från Land Rover, men kommer att innehålla ditt kontonamn som avsändare - tillsammans med din destination och ETA/plats/lokaliseringsuppgifter.
Vad är ankomstläge?
När du är 300 meter från din destination kommer en stor popup-varning i ankomstläget att påminna dig om adressen. Den visar också bilder på gatunivå när sådana finns tillgängliga.
Om du passerar din destination med mer än 600 m kommer instruktioner att hjälpa dig att hitta tillbaka. Denna funktion gör det enklare att hitta en parkeringsplats i närheten, utan att förlora sammanhanget med din destination. En stor "Parkerings"-knapp visas också om det finns parkeringsmöjligheter i närheten. Tryck på en parkeringsplats för att lägga till den som en waypoint på din rutt. Uppkopplade bilar kan också visa status för parkeringsplatsen (om sådan finns) och ange om den är full, nästan full osv.
Även när rutten uppdateras med parkering visas den ursprungliga destination du valde i Route Planner-appen, så att du kan gå till fots eller ta kollektivtrafiken (där det stöds) till din slutdestination.
Vad är skillnaden mellan en navigationsprofil och ett navigationskonto?
En navigationsprofil gör det möjligt för olika förare att lagra sina egna personliga navigationsinställningar och destinationer. När du väljer din profil växlar navigationssystemet direkt till dina inställningar och destinationer. Med ett navigationskonto kan du utöka navigationssystemets anslutningsmöjligheter ytterligare genom att aktivera:
1. Synkronisering av platser/destinationer mellan navigationssystemet i fordonet, Route Planner-appen och Route Planner-webbsidan.
2. Dörr-till-dörr-navigering med hjälp av appen Route Planner för att söka efter en intressant plats och sedan ange den som en destination.
3. Delning av beräknad ankomsttid (ETA) via SMS eller e-post.
4. Dela platser och din aktuella position med vänner.
Hur uppdateras databasen för trafiksäkerhetskameror?
Kameradatabasen uppdateras när kartdatabasen uppdateras.
Vi inkluderar platser för trafiksäkerhetskameror för att uppmärksamma kända olycksplatser. Vår avsikt är att bidra till att upprätthålla säkerheten för våra kunder, deras passagerare och andra trafikanter.
Vi gör allt vi kan för att tillhandahålla korrekt information, men ansvaret för att följa trafikreglerna ligger helt och hållet hos föraren.
Varför ombeds jag uppge mitt födelsedatum i samband med registreringsprocessen för navigeringskontot?
Du måste vara 16 år eller äldre för att juridiskt kunna godkänna de olika villkor som är förknippade med registreringen av ett navigeringskonto.
Hur uppdaterar jag min karta?
Processen för att uppdatera din karta varierar beroende på bilens navigationssystem. Din bils navigationssystem beror på modell samt dess tillverkningsdatum, vanligen kallat " årsmodell". Årsmodellen finns angiven i fordonsdokumenten. För att ta reda på vilket navigationssystem du har och hur du uppdaterar det, besök vår sida för kartuppdateringar.
Hur överför jag nerladdad kartdata från en USB-enhet till min bil?
Steg 1.
Starta motorn i bilen och se till att navigationssystemet är på. Obs: Motorn måste vara igång under hela kartuppdateringen för att säkerställa att bilens energisparåtgärder inte avbryter uppdateringen. Förbli stillastående. Obs: Du kan börja köra efter att uppdateringen har påbörjats, men navigationssystemet kan inte användas för vägledning förrän kartuppdateringen är klar.
Steg 2.
Leta reda på en USB-port i bilen, den finns vanligtvis i förvaringsutrymmet i mitten mellan framsätena. Sätt i USB-minnet med de nedladdade kartuppgifterna i uttaget. Följ instruktionerna på skärmen för att slutföra kartinstallationen.
Steg 3.
När uppdateringen är klar tar du bort USB-minnet och klickar på Fortsätt. Navigationssystemet kommer automatiskt att stängas av och startas om. Klicka på Fortsätt för att återgå till startskärmen. Din nya karta är nu tillgänglig för användning.
Kan jag anpassa vilka aviseringar som visas på sidan av kartan i läget "vägledning"?
"Ja, du kan anpassa vilka aviseringar som visas genom att gå till Inställningar > Navigeringsinställningar > Aviseringar. Du kan också trycka på en avisering för att avfärda den."
Varför försvinner panelerna på sidan av huvudskärmen för navigeringen när bilen börjar rulla?
Panelerna på sidan av huvudskärmen är utformade för att hjälpa dig att planera din resa innan du kör iväg.
Kan jag byta mellan manliga och kvinnliga röster för navigering?
För de flesta språk ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Språk och tangentbord.
Kan jag justera volymen på varningsmeddelandena för navigering och Park Distance Control?
Ja, alla ljudkällor från Touch Pro kan justeras till önskad volym. Medan ljudkällan är aktiv justerar du helt enkelt huvudvolymkontrollen tills du når önskad nivå.
Obs: Vissa källor har en lägsta volymnivå för att säkerställa att systemets relevanta säkerhetsfunktioner alltid kan höras.
Kan jag aktivera akustiska trafikvarningar som sänds från lokala radiostationer?
Ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Inställningar för media > AM FM-radio
Kommer Secure Tracker att bidra till att sänka min försäkringspremie?
Secure Tracker är Thatcham Category 6 Compliant. Genom att ha Secure Tracker aktiverat kan du kvalificera dig för en rabatt på din försäkringspremie.
Vad händer om jag har Secure Tracker och min bil blir stulen?
Om din bil flyttas olagligt kommer Jaguar Tracking Centre omedelbart att varna dig och samarbeta med polisen för att fastställa den exakta platsen för din bil. Om du tror att din bil har blivit stulen ska du ringa Jaguar Tracking Centre direkt från Remote-appen eller det telefonnummer som återfinns i InControls ägarsektion på www.jaguar.co.uk.
Om jag har Secure Tracker, vad händer om min bil bogseras bort?
Om du vet att din bil kommer att transporteras (t.ex. bogseras eller transporteras med tåg eller färja) och du har ett aktivt Secure Tracker-abonnemang, se till att aktivera funktionen Transportläge. När transportläget är aktiverat är det endast aktivt i 10 timmar och inaktiveras automatiskt när denna tid har gått ut. Om din bil ska transporteras i mer än 10 timmar ska du se till att aktivera transportläget igen. Om du inte aktiverar transportläget och din bil transporteras kommer du att få en stöldanmälan från Jaguars spårningscentral.
Kan jag anmäla bilen stulen när jag är utomlands, men i Europa?
Om din bil blir stulen när du är på resa i något av de länder som anges nedan bör du kontakta Jaguars spårningscentral. Processen är densamma som om du befann dig i ditt hemland. Secure Tracker är tillgängligt i det land där du abonnerar på InControl-tjänsterna samt i följande länder: Andorra, Belgien, Bosnien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Liechtenstein, Turkiet, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike och Vatikanen.
Vad är skillnaden mellan ett manuellt och ett automatiskt nödsamtal?
Ett automatiskt SOS-nödsamtal utlöses om krockkuddarna utlöses eller om en krock registreras. Om dessa incidenter inträffar kommer ett samtal att ringas automatiskt från bilen och GPS-positionen för din bil kommer att skickas till räddningstjänsten. Ett manuellt SOS-nödsamtal initieras när en passagerare trycker på SOS-nödsamtalsknappen i takkonsolen.
Använder SOS-nödsamtal förarens telefon för att ansluta?
Nej, SOS Alarm använder ett separat system med ett dedikerat SIM-kort som är inbäddat i fordonet.
Var kan jag utföra SOS-nödsamtal?
Tjänsten SOS-nödsamtal är tillgänglig i det land där du abonnerar på InControl-tjänsterna samt i länder där nödnumret 112 stöds. OBS: I länder som använder 112-numret stöds endast röstsamtal, platsinformation skickas inte till räddningstjänsten.
Vad händer om bilen är inblandad i en krock och det inte finns någon telefonsignal?
Bilen kommer att göra flera försök att upprätta ett samtal, om ingen mobiltelefonsignal hittas kan samtalet inte genomföras, knappen kommer då att sluta blinka gult och återgå till rött.
Vad händer om jag av misstag trycker på knappen för SOS-nödsamtal?
Om du av misstag trycker på knappen för SOS-nödsamtal kommer ett samtal att inledas. När samtalet har kopplats till larmcentralen måste du informera handläggaren om att du råkade trycka på nödanropsknappen, annars kan du drabbas av onödiga kostnader.
"Använder det optimerade Jaguar Assistance Call förarens telefon för att ansluta? "
"Nej. Det optimerade Jaguar Assistance Call använder ett separat system med ett dedikerat SIM-kort som är inbäddat i fordonet. "
Var kan jag använda tjänsten Jaguar Vägassistans?
Du kan använda tjänsten i alla länder som omfattas av försäkringen för Jaguar Vägassistans. Om du använder Jaguar Vägassistans utomlands där din försäkring gäller, kommer du att kopplas till vägassistanstjänsten i ditt hemland som sedan kommer att ordna vägassistans till din exakta plats.
Vad händer om jag råkar trycka på knappen för Jaguar Vägassistans?
Om du av misstag trycker på knappen för Jaguar Vägassistans kommer ett samtal att inledas. När samtalet är upprättat måste du informera handläggaren om att du tryckte på knappen av misstag, annars kan du drabbas av onödiga kostnader.
Om mitt abonnemang på Jaguar Vägassistans löper ut innan mina Protect-tjänster, kommer jag fortfarande att kunna ringa ett assistanssamtal?
Jaguar Vägassistans som ingår i dina Protect-tjänster ger ingen egen täckning för haveri, utan förbättrar snarare den tjänst som tillhandahålls av ditt vägassistans-abonnemang. När din prenumeration löper ut kommer kanppen för Jaguar Vägassistans fortfarande att koppla dig till vägassistanstjänsten, men du kan debiteras för all hjälp som tillhandahålls.
Vad är Journeys?
Med Journeys kan du registrera, spara och exportera reseinformation. En resa loggas när bilen har körts mer än 0,6 miles (1 km) och motorn sedan stängs av. Rutten kan visas på en karta och avstånd, effektivitet, tidsåtgång och medelhastighet kan läsas av. Reseinformationen kan visas, raderas eller exporteras till ett Excel-ark för kostnadsändamål. Journeys-funktionen är tillgänglig i Remote-appen och via webbplatsen My Jaguar InControl. När du skapar ditt InControl-konto kommer du att bli ombedd att välja dina resepreferenser. Du kan stänga av Journeys helt och hållet. OBS: Om du väljer att aktivera Journeys kommer du att kunna radera vissa eller alla resor via appen Remote eller webbplatsen My Jaguar InControl.
Hur aktiverar eller inaktiverar jag Journeys?
Journeys-funktionen kan aktiveras eller inaktiveras i Remote-appen och på My Jaguar InControl-webbsidan. För att visa eller ändra status för funktionen, gå till "Fordonsinställningar" i appen eller på webbsidan. Växla Journeys till ON om du vill aktivera funktionen, eller OFF om du vill inaktivera den. Du kommer sedan att bli ombedd att ange din PIN-kod för att spara din ändring.
Kan min plats spåras i realtid?
Bilar kan inte spåras aktivt om inte ett SOS-nödsamtal eller ett Jaguar Vägassistans-samtal görs, i sådana fall skickas bilens position automatiskt till räddningstjänsten och bärgningstjänsten. Om du dessutom har Secure Tracker och har bekräftat att din bil är stulen kommer bilens position att spåras.
Kan jag ha ett konto och ladda ner Remote-appen till två mobiltelefoner?
Ja, det är möjligt att ladda ner appen till mer än en mobiltelefon. Användarnamnet och lösenordet för InControl Remote-kontot måste dock vara detsamma på båda enheterna.
Hur får jag appen till min Apple Watch?
När du har laddat ner Jaguar InControl Remote-appen till din iPhone följer du Apples instruktioner om hur du laddar ner appar till Apple Watch på https://support.apple.com/HT204784
Varför hittar jag inte Journeys-funktionen i min Jaguar InControl Remote Apple Watch-app?
Journeys-funktionen är endast tillgänglig i Remote-appen på din iPhone eller via webbsidan My Jaguar InControl.
Varför kan jag inte låsa eller låsa upp mitt fordon/använda ljudsignal och blinkning/använda fjärrstyrd klimatkontroll från appen?
Endast fordon som är utrustade med Remote Premium-funktionen erbjuder denna funktion.
Fungerar fjärrlåsfunktionen på modeller med elektrisk taklucka?
Nej, fjärrlåsfunktionen fungerar inte på bilar med soltak.
Hur fungerar Remote Climate-funktionen?
Beroende på dina fordonsspecifikationer och marknad ger appen Remote Premium dig möjlighet att förkonditionera ditt fordon antingen via motorstartfunktionen eller via den bränsledrivna värmarfunktionen. Om du har ett fordon med automatisk växellåda kommer motorn att användas för att förkonditionera fordonet. Du kan välja en önskad temperatur och sedan fjärrstarta motorn genom att trycka på knappen "Motorstart" och ange din PIN-kod för InControl under Fjärrklimat i appen. Observera att vissa länder kan förbjuda eller begränsa användningen av funktionen för fjärrstyrd motorstart. Du måste informera dig om, och följa, alla lokala lagar i varje land där du avser att använda eller använder funktionen för fjärrstyrd motorstart. Du kan få tillgång till vår InControl T&C och integritetspolicy i vår Connect FAQ nedan. Om du har ett fordon med manuell växellåda och fordonet är utrustat med tillvalet Park Heat, kommer fordonet att förkonditioneras med hjälp av den bränsledrivna värmaren. Du kan förkonditionera fordonet genom att trycka på "Start"-knappen och ange din PIN-kod för InControl i appen Remote Premium. Fordonet bestämmer sedan automatiskt om det ska värmas eller ventileras beroende på den aktuella temperaturen. Funktionen fungerar endast med den bränsledrivna värmaren om fordonet är utrustat med tillvalet parkeringsvärme, som du måste köpa separat. För att spara batterikraft stängs vissa icke nödvändiga Remote Premium-funktioner av om fordonet inte körs på 4 dagar (t.ex. om du åker på semester). Remote Premium-funktionerna i appen återaktiveras automatiskt nästa gång fordonet körs. Med funktionen Wake Up kan du schemalägga ett uppvaknande av dessa funktioner på ditt fordon. Remote Premium kan programmeras att starta på ett datum som du ställer in under Vehicle Wake Up i Remote Premium-appen. Alla Remote Premium-funktioner kommer att vara i drift från och med detta specifika datum.
Varför är vissa/alla knappar för Remote Premium-funktioner gråtonade i min version av Remote Premium-appen?
Vissa Remote Premium-funktioner kan vara inaktiverade i appen när faktorer som förhindrar användningen av dessa funktioner upptäcks. När du försöker använda en inaktiverad Remote Premium-funktion visas ett felmeddelande som förklarar varför knappen för närvarande är inaktiverad, t.ex:
Varför får jag ett felmeddelande när jag begär fjärrstyrning av klimatanläggningen?
För att kunna utföra fjärrstyrning av klimatanläggning måste nedanstående villkor vara uppfyllda, annars visas ett felmeddelande:
Varför får jag ett felmeddelande när jag begär en åtgärd i Remote-appen?
Fjärrstyrda appåtgärder kan endast behandlas om ett antal fordonsförutsättningar är uppfyllda. Bilen kommer att kontrollera dessa förutsättningar innan den försöker behandla några begärda fjärråtgärder. Om någon av dessa förutsättningar inte uppfylls visas ett felmeddelande i appen som informerar dig om orsaken till det specifika felet.
Varför visar klimatfunktionen en annan temperatur än den jag ställde in i Remote-appen?
När du startar bilen efter att ha använt funktionen fjärrstyrd klimatkontroll i appen återgår klimatinställningarna som standard till den temperatur som ställdes in under den senaste cykeln, så temperaturen på bilens display synkroniseras inte med appens värde.
Vilka aktiviteter kan Guardian Mode upptäcka?
Följande aktiviteter kommer att upptäckas av Guardian Mode och kommer att utlösa en varning:
Fordonslarm
Fordonets motor på
Fordonet olåst
Dörr öppen
Baklucka öppen
Motorhuv öppen
Tak öppet
Fönster öppet
Larm ej aktiverat
Avbrott vid
EV-laddning
Kommer en Guardian Alert att utlösas med en äkta nyckel?
Ja, Guardian Mode syftar till att maximera säkerhetsnivån för kunder som lämnar sina fordon under en längre tid och känner sig osäkra. Du bör avaktivera Guardian Mode om du återvänder till ditt fordon.
Kan jag använda andra funktioner i Remote-appen när Guardian Mode är aktiverat?
Nej, avaktivera Guardian Mode om du vill använda andra funktioner i InControl Remote-appen.
Är mitt fordon berättigat till Guardian Mode?
Så länge du prenumererar på Secure Tracker eller Secure Tracker Pro och har den senaste InControl Remote-appen kan du använda Guardian Mode.
Hur ställer jag in Guardian Mode?
Ladda ner den senaste InControl Remote-appen via App Store eller Google Play. Från startskärmen går du till SÄKERHET och där kommer det att finnas möjlighet att aktivera Guardian-läge. Du kan välja en tidsperiod för när du vill att Guardian-läget ska vara aktivt. Om några varningar inträffar under denna tid får du en notis i appen.
Kommer en Wi-Fi hotspot att ge en kontinuerlig Wi-Fi-anslutning medan man är på språng?
Wi-Fi Hotspot fungerar via ett mobilnätverk. Den kommer att leverera en bättre dataanslutning än en smartphone i bilen, men kommer inte att fungera i områden där det inte finns något mobilnätverk.
Kan jag beställa enbart Wi-Fi Hotspot, eller är det kopplat till andra alternativ?
För närvarande är Wi-Fi Hotspot en funktion som är kopplad till Connect/Connect Pro. Wi-Fi Hotspot kan endast specificeras på en bil som är utrustad med Connect/Connect Pro.
Vilken typ av nätverk fungerar Wi-Fi Hotspot på?
Wi-Fi Hotspot fungerar på 3G/LTE-nätverk.
Vad är skillnaden mellan Hotspot och Wi-Fi i anslutningsinställningarna?
Hotspot gör det möjligt att ansluta upp till 8 enheter, inklusive mobiltelefoner och surfplattor, till fordonets internetanslutning.
Wi-Fi låter dig ansluta till ett Wi-Fi-nätverk, till exempel ditt hemnätverk. Det låter dig också ansluta till en annan enhet, som en mobiltelefon, och dela dess dataanslutning.
Vilka fördelar har fordonets dataanslutning jämfört med minmobiltelefons dataanslutning?
Styrkan på din mobiltelefonsignal och dataanslutning kan bli betydligt reducerad av bilens struktur - metall minskar överföringen av radiovågor.
När det sätts in ansluter SIM-kortet som finns i din bil till det mobila nätverket via en betydligt större, dedikerad antenn på utsidan av bilen. Detta hjälper till att upprätthålla en mycket starkare nätverksanslutning.
Varför uppstår en fördröjning mellan att starta motorn och att systemet ansluter till internet?
När du låser upp bilen initierar Touch Pro anslutningsprocessen till det mobila nätverket. Det kan ta upp till 2 minuter - det kan liknas med att din mobiltelefon slås på och ansluter till sitt nätverk. När anslutningen är etablerad visas en 3G-ikon i det övre hörnet av pekskärmen. Touch Pro hämtar sedan trafikinformation (om det är aktiverat) och synkroniserar eventuella platser och destinationer du har sparat i Route Planner-appen eller på webbsidan. Alla anslutna funktioner är nu tillgängliga.
Vilka funktioner kräver internetanslutning?
Följande funktioner kräver en aktiv internetanslutning:
Varför är vissa anslutna funktioner otillgängliga när 3G-ikonen visas i det övre hörnet av pekskärmen?
Ibland kan nätverk vara överbelastade eller signalstyrkan för låg för att ge tillräckligt stark anslutningskvalitet. Detta kan resultera i en tillfällig dataförlust.
Behöver jag ett SIM-kort för att ansluta min bil till Internet?
Ja, ett Micro SIM-kort med aktiverad mobildata krävs för att driva Connect Pro-paketet. Sätt in ditt SIM-kort i gränssnittspanelen i mittkonsollens förvaringsfack och se till att du har aktiverat mobildata i inställningsmenyn. Gå till inställningsikonen på valfri skärm > Alla inställningar > Funktioner > Anslutning > Mobildata på. Du kan också dela din mobils dataanslutning genom att aktivera telefonens internetdelning, personliga hotspot eller tethering funktion. Vänligen kontrollera med din mobiloperatör för att verifiera att denna funktion stöds av ditt nuvarande telefonabonnemang.
Vilken typ av SIM-kort måste jag tillhandahålla?
Du behöver ett "SIM-kort för endast data". Ibland kallas dessa för "Internet only SIM" eller "Mobile broadband SIM". Detta kommer att vara ett annat SIM-kort än det som sitter i din mobiltelefon. För Touch 17MY krävs ett 2FF standard SIM-kort, medan för Touch Pro och Touch 18MY krävs det ett 3FF mikro-SIM-kort.
Måste mitt SIM-kort ha en dataplan?
Ja, ditt SIM-kort måste ha en tillgänglig datamängd för att din Wi-Fi Hotspot ska fungera. SIM-kort för enbart röst (som används på vissa mobiltelefoner) kan inte leverera data.
Har Jaguar Land Rover en rekommenderad SIM-leverantör?
För närvarande har Jaguar Land Rover ingen rekommenderad leverantör av dataabonnemang. Data SIM-kort och abonnemang finns tillgängliga hos de flesta större mobiltjänstleverantörer.
Kan jag använda data från det mobilabonnemang som jag redan har?
Det beror på vilken mobilleverantör och typ av abonnemang du har. Vissa leverantörer erbjuder "delade abonnemang" där du kan skaffa ett extra SIM-kort för din Wi-Fi Hotspot och koppla det till det delade abonnemanget. Det innebär att din Wi-Fi Hotspot och din mobiltelefon förbrukar data från ett och samma abonnemang och att du bara får en faktura.
EE erbjuder till exempel ett delat dataabonnemang enligt listan nedan:
EE: http://shop.ee.co.uk/sharer-details/samsung_galaxy_ace_3_black_and_sim
Hur mycket data bör jag budgetera för varje månad?
Det kommer att variera avsevärt beroende på vilka funktioner du använder, hur ofta du använder dem och hur långa dina resor är. Som en mycket grov uppskattning kan nämnas att en typisk användare förbrukar cirka 100-500 MB data per månad.
Följande funktioner förbrukar mest data:
1. Wi-Fi-hotspot
2. Satellitbilder
3. Bilder från gatunivå*
4. Trafikinformation i realtid
5. Live-appar*
Alla andra funktioner förbrukar mycket mindre data och ungefär samma mängd. Ytterligare exempel ges nedan:
UPPSKATTAD DATAFÖRBRUKNING
Per minut eller per händelse Per timme
Musikstreaming 500KB/minut 30MB/timme
1 inlägg på sociala medier med foto 500KB
Videostreaming (standardupplösning) 4 MB/minut 240 MB
Videostreaming (HD-upplösning) 15 MB/minut 900 MB
1 e-postmeddelande (ingen bilaga) 35KB
1 e-postmeddelande med bifogad fil 300 KB
1 timmes webbsurfande 15MB
MB= Mega Bytes
KB= Kilo Bytes
*där det stöds
Kan jag övervaka eller begränsa dataanvändningen?
Ja, du kan begränsa dataanvändningen till ett visst antal megabyte per månad, övervaka hur mycket data som förbrukas och inaktivera roaming. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Anslutning > Mobila inställningar
Finns det inställningar som hjälper mig att hantera dataroaming när jag kör utomlands?
Ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Uppkoppling > Mobila inställningar
Du kan också aktivera specifika navigeringsfunktioner för roaming i menyn Navigeringsinställningar.
Hur installerar man ett SIM-kort som inte är av typen Ubigi i bilen?
BODY COPY
1. Sätt i SIM-kortet - Beroende på ditt system, sätt i SIM-kortet i korthållaren "SIM" eller "MICRO SIM" i mittkonsolen. Se till att SIM-kortet är korrekt isatt med guldkontakterna vända uppåt.
2. Slå på mobildata – När installationen fär genomförd går du till inställningar på valfri skärm > All settings > Features > Connectivity > Mobildata PÅ
3. Upprätta uppkoppling - Din pekskärm visar nu en 4G- eller Wi-Fi-ikon. Observera att det kan ta upp till två minuter för din skärm att visa "Läser SIM" under "Mobildata".
Varför kommer inte bilen ihåg min Bluetooth-telefon och paras med den automatiskt?
Detta beror troligen på att den automatiska anslutningsfunktionen för den enheten är inaktiverad i dina Bluetooth-inställningar.
Hur många Bluetooth-enheter kan anslutas eller parkopplas?
Upp till 10 Bluetooth-enheter kan parkopplas. En mobiltelefon och en mediauppspelningsenhet kan anslutas samtidigt. Om din mobiltelefon däremot är ansluten som både telefon och medieuppspelningsenhet, kan en andra enhet inte användas samtidigt. Den första enheten som parkopplas med Touch Pro kommer att bli din primära enhet om detta inte ändras i inställningarna. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Bluetooth > Parkopplade enheter > och klicka på den enhet du vill ändra.
Kan mina nedladdade kontakter eller bilder ses av alla som har tillgång till bilen?
Nej, dina synkroniserade kontakter kommer bara att vara synliga när din telefon är ansluten till bilen.
Hur söker jag efter kontakter i min telefonkontaktlista?
Välj "Kontakter" på telefonpanelen. Tryck på sökrutan högst upp på panelen för kontaker för att komma åt tangentbordet och börja söka efter önskad kontakt. När du skriver uppdateras resultatlistan automatiskt. Klicka på rutan "x matcher" för att se alternativen. För att tillåta att det största antalet kontakter är synliga samtidigt, rullar sökrutan med listan så att 5 i stället för 4 objekt kan visas.
Alternativt tryck på röststyrningsknappen på ratten och använd ett röstkommando för att ringa en kontakt. Till exempel:
Ring David Smith
Ring David Smiths mobiltelefon
Ring 01234987654’
Varför är telefonikonen fortfarande synlig när jag är på telefonpanelen?
Om du har parat mer än en telefon till Touch Pro – kan du byta till en annan enhet för att ringa/ta emot samtal genom att trycka på den här ikonen.
Kommer jag att kunna förnya mitt abonnemang?
Ja, vänligen gå till vår prenumerationssida (https://www.jaguar.co.uk/owners/incontrol/subscriptions/index.html) för mer information eller kontakta din återförsäljare.
Hur lång är förnyelseperioden för InControl-abonnemang?
InControl-abonnemang kan endast förnyas för en 12-månadersperiod. Om du förnyar när din nuvarande prenumeration har löpt ut, börjar din nya prenumerationsperiod på förnyelsedatumet. Om du förnyar innan din nuvarande prenumeration löpt ut kommer din nya prenumeration att påbörjas när din nuvarande prenumeration löpt ut utan avbrott i tjänsten.
Hur kan jag ta reda på hur lång tid det är kvar på min nuvarande prenumeration?
Gå till Inställningar > Alla inställningar > Inställningar för navigering > Licens för anslutna tjänster. Här visas slutdatum och alla tillgängliga funktioner. Dessa kan variera beroende på var du köpte ditt fordon.
Vilka funktioner kräver en giltig prenumeration?
Behöver jag göra något annat än att förnya prenumerationen online för att fortsätta ha tillgång till tjänsterna?
Om din nuvarande prenumeration fortfarande är aktiv krävs inga ytterligare åtgärder. Om din prenumeration har löpt ut måste du se till att din bil befinner sig i ett område med bra mobiltäckning när du förnyar prenumerationen, så att den kan nås för serviceuppdateringar. Serviceuppdateringar kan ta lite tid att bearbeta, beroende på mobiltäckningens styrka. Du kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar att dina tjänster har aktiverats till fullo.
Är det möjligt att förnya mitt abonnemang via telefon?
Nej, detta måste göras via den personliga länken som skickas till dig via e-post.
Kan jag byta min befintliga tjänst mot en annan produkt?
Tyvärr är alla produktval för närvarande slutgiltiga och de aktiva abonnemangen i en bil kan inte uppgraderas.
Jag är på väg att byta bil, kan jag överföra tjänsterna till min nya bil?
InControl-abonnemang är knutna till varje enskild bil och förblir knutna till denna oavsett vilket kundkonto som är kopplat till abonnemanget.
Vad händer när jag säljer min InControl-utrustade bil?
När du säljer, byter in din bil eller överför äganderätten till din bil privat måste du ta bort din bil från ditt InControl-konto. För att göra detta, logga in på webbplatsen My Jaguar InControl och välj "Fordonsinställningar" på instrumentpanelen för fordonet och välj "Ta bort fordon" i enlighet med villkoren för InControl.
InControl-tjänsterna kommer att överföras till den nya ägaren för återstoden av abonnemangsperioden, förutsatt att den nya ägaren slutför installationen av InControl-kontot.
Jag har precis sålt min bil. Kan jag få en återbetalning för den prenumeration som jag har betalat för?
Nej, InControl-abonnemanget följer med bilen. Återbetalningsperioden för abonnemang är 14 dagar från köpet.
Vad händer om jag inte förnyar?
Om du inte förnyar ett eller flera av dina InControl-abonnemang kommer de relevanta tillhörande tjänsterna att inaktiveras i din bil på förfallodagen. Du kommer fortfarande att kunna använda tjänsterna fram till det att prenumerationen löper ut.
Jag har flyttat till ett annat land sedan min senaste prenumeration startade, kan jag fortfarande förnya?
Du kan fortfarande förnya din prenumeration online om du har flyttat till något av de fem länder där det går att förnya prenumerationen online (Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien). Om du har flyttat till ett annat land som inte finns med i listan kan du kontakta vår kundtjänst.
Hur länge är min prenumeration giltig?
Den första prenumerationen matchar vanligtvis bilens garantiperiod, men detta kan variera beroende på marknad. Kontakta din återförsäljare för mer information.
Kan jag koppla mer än en bil till mitt InControl-konto?
Ja, du kan ha mer än en bil kopplad till ditt InControl-konto. För att lägga till en annan bil till ditt konto går du till www.jaguarincontrol.com/owner, klickar på fliken "Lägg till bil" högst upp på sidan och följer stegen för att lägga till din nya bil till ditt befintliga InControl-konto.
Vad händer om jag tappar min mobiltelefon eller om den blir stulen?
Jaguar rekommenderar kunder att ställa in lämplig säkerhet för sina enheter. Om din telefon är försvunnen eller stulen kan du logga in på ditt InControl-konto via webbplatsen My Jaguar InControl och ändra ditt lösenord och PIN-kod.
Vilka versioner av webbläsare/operativsystem & stöds av de olika tillgängliga apparna och webbsidorna?
InControl-appen: Android 4.2 eller senare Apple iPhone 5 eller senare. Route Planner-appen: Android 4.3 eller senare Apple iPhone 4s eller senare som kör iOS 8.0 eller senare. Route Planner-webbplatsen: Internet Explorer 9, 10, 11, Firefox 36, 37, Chrome 37, 38, Safari 7.1, 8. Operativsystem som stöds för Route Planner webbplats: Windows 7, 8, 10 Mac OSX Mavericks eller senare.
Debiteras jag för några extra kostnader genom att använda InControl-tjänsterna?
När du väl prenumererar kommer du endast att debiteras för datatrafik och samtal som görs från InControl Remote-appen i enlighet med ditt mobiltelefonabonnemang.
arför behöver jag logga in på mitt InControl-konto för att förnya?
Vi kräver att du loggar in på ditt InControl-konto för att validera dina uppgifter och information om ditt fordon. aguar kommer aldrig be dig att betala för dina InControl-tjänster utan att du validerar ditt konto.
Var hittar jag mina inloggningsuppgifter?
Dina inloggningsuppgifter är e-postadressen och lösenordet som du använder för My Jaguar InControl-webbplatsen och InControl Remote-appen. Om du inte kan komma ihåg dem, använd glömt lösenord-länken på inloggningssidan som tar dig till My Jaguar InControl-webbplatsen för att återställa ditt lösenord. Du kommer sedan att kunna logga in på sajten för att förnya din prenumeration. För att komma åt InControl Remote-appen och My Jaguar InControl-webbsidan efter att du har återställt ditt lösenord, måste du logga in igen med dina nya uppgifter.
Jag kan inte komma ihåg mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
Dina inloggningsuppgifter är desamma som till My Jaguar InControl- webbsidan. För att återställa dessa, besök My Jaguar InControl-webbplatsen och återställ ditt lösenord. Därefter kommer du att kunna logga in på sajten för att förnya din prenumeration. För att komma åt InControl Remote-appen och My Jaguar InControl-webbsidan efter att du har återställt ditt lösenord, måste du logga in igen med dina nya uppgifter.
Hur vet jag om min begagnade bil har InControl Remote?
I bilens takkonsol ska det finnas två luckor som kan öppnas för att visa knappar för SOS-nödsamtal och Jaguar Vägassistans. Om du är osäker kontakta din lokala återförsäljare.
Vad är InControl Remote/Protect?
Jaguar InControl Remote och Protect inkluderar åtkomst till InControl Remote-appen, vilket gör det möjligt för dig att ansluta dig till din bil på distans.
Vilka är fördelarna med InControl Remote/Protect?
SOS Nödsamtal: Vid en olycka där krockkuddarna utlöses kommer SOS Alarm automatiskt att skicka viktig information till räddningstjänsten, samt upprätta ett telefonsamtal mellan dig och larmoperatören, vilket minimerar eventuella fördröjningar av din säkerhet. Operatören skickar sedan lämplig räddningstjänst till din exakta plats. Du kan också utlösa nödsamtalet genom att trycka på SOS-nödsamtalsknappen i takkonsolen. Fjärrstyrd app: Du kan förbli ansluten till din Jaguar med appen InControl Remote. Hitta din bil på en fullsatt parkeringsplats med hjälp av kartan och ladda ner dina resor för affärsutgifter. Du kan också kontrollera bränsleförbrukningen före körning och ladda ner dina körningar för att få hjälp med att redovisa körsträckor i tjänsten.
Vad händer om jag inte förnyar InControl Remote/Protect?
Om du inte förnyar InControl Remote eller InControl Protect kommer tjänsterna att inaktiveras i din bil när prenumerationstiden löpt ut.
Kommer funktionen för SOS-nödsamtal förbli aktiv?
Om du inte förnyar din InControl Protect- eller Remote-prenumeration kommer endast en begränsad nödsamtalstjänst att förbli aktiv [i 10 år från garantiperiodens början]. Jaguars räddningstjänstleverantör och/eller Jaguar har dock inte längre tillgång till dina personliga kontaktuppgifter (namn, adress, mobilnummer) och kan därför endast kontakta eller lokalisera dig via din bil vid tidpunkten för nödsamtalet. Denna information kommer att förbli tillgänglig för räddningstjänsten förutsatt att ditt fordon är kopplat till ditt InControl-konto.
Om du föredrar att din information inte används för detta ändamål kan du besöka webbplatsen My Jaguar InControl för att ta bort den aktuella bilen från ditt InControl-konto.
1. Logga in på ditt InControl-konto med dina kontouppgifter
2. Välj länken "Fordonsinställningar" på startsidan
3. Välj alternativet "Ta bort fordon"
4. Ange din PIN-kod när du uppmanas till det
5. Du kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar att fordonet har tagits bort från ditt InControl-konto.
Vad är InControl Secure?
Om din bil blir stulen kommer övervakningscentralen för stulna fordon omedelbart att varna dig och sedan samarbeta med polisen för att fastställa den exakta platsen för ditt fordon. Detta kan utlösas automatiskt eller alternativt genom att du kontaktar övervakningscentralen för stulna fordon direkt. Montering av ett spårningssystem för stulna bilar ger förmåner enligt vissa bilförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Vad är fördelarna med InControl Secure?
Om din bil blir stulen kommer övervakningscentralen för stulna fordon omedelbart att varna dig och sedan samarbeta med polisen för att fastställa den exakta platsen för ditt fordon. Detta kan utlösas automatiskt eller alternativt genom att du kontaktar övervakningscentralen för stulna fordon direkt.
Montering av ett spårningssystem för stulna bilar ger förmåner enligt vissa bilförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Vad händer om jag inte förnyar InControl Secure?
Om du inte förnyar InControl Secure får du inte längre tillgång till funktionen för spårning av stulet fordon i din bil. Detta kan ofta påverka försäkringspremierna och möjligheten att försäkra din bil. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information om konsekvenserna av att inte ha spårning av stulet fordon i din bil.
Kan min bil få InControl Remote och Secure?
För närvarande erbjuder vi endast förnyelse för bilar som hade InControl Remote and Secure vid inköpstillfället. Om din bil inte byggdes med funktionerna InControl Remote eller InControl Secure kan dessa inte läggas till för närvarande.
Varför har jag InControl Remote och Secure?
InControl Remote och InControl Secure var funktioner som erbjöds vid försäljningen av din bil. Bilarna får initialt abonnemang för hela garantiperioden (vanligtvis 3 år).
Mitt försäkringsbolag har begärt ett spårarcertifikat, hur kan jag få ett sådant?
Logga in på ditt InControl-konto på en bärbar eller stationär dator, klicka på fordonsinställningar och sedan på Visa certifikat.
Vad är pro services och behöver jag dem?
InControl Pro Services lägger till en uppsättning anslutningsfunktioner till ditt infotainmentsystem, inklusive anslutna navigeringstjänster, Live och en inbyggd Wi-Fi-hotspot i bilen. Anslutningen för dessa tillhandahålls av ett SIM-kort som sätts in i SIM-kortsplatsen i din bil. Vänligen se bilens handbok för mer information.
Hur mycket kommer det att kosta att förnya mina pro-tjänster (kartlicens)?
Kostnaden för att förnya din kartlicens för 1 år är £89 och för 3 år är £129.
Hur kan jag uppdatera Pro-tjänster (kartlicens)?
Du behöver besöka https://www.jaguar.here.com/, logga in med dina navigationskontouppgifter och välja den förlängning du behöver. Observera att detta endast kan göras när kartlicensen har löpt ut.
Hur skapar jag ett InControl-konto och aktiverar InControl-tjänsterna?
Om din återförsäljare inte redan har gjort det, gå till www.jaguarincontrol.com/owner och följ stegen för att skapa ditt InControl-konto och aktivera InControl-tjänsterna.
Hur köper jag InControl?
InControl-produkter väljs när du beställer din bil, eftersom hårdvaran endast kan monteras på fabriken.
Jag har köpt en begagnad bil, hur skapar jag ett Incontrol-konto och aktiverar Incontrol-tjänsterna?
Börja med att kontrollera att din bil är förberedd för InControl Services. I bilens takkonsol ska det finnas en SOS-nödsamtalsknapp (SOS-ikon) och en Jaguar Vägassistans-knapp (skiftnyckelikon). Om knappen för SOS-nödsamtal är tänd och knappen för Jaguar Vägassistans är släckt ska du gå till www.jaguarincontrol.com/owner och följa stegen för att skapa ett InControl-konto och aktivera InControl-tjänsterna. Om du köper bilen från en återförsäljare kommer återförsäljaren att hjälpa dig med installationsprocessen. Om du märker att knappen för Jaguar Vägassistans lyser ska du kontakta din återförsäljare, eftersom du inte kommer att kunna koppla ditt fordon till ditt InControl-konto.
Hur vet jag att mina Incontrol-tjänster har aktiverats?
När du har slutfört installationsprocessen för InControl aktiveras dina InControl-tjänster och ett bekräftelsemeddelande skickas till den e-postadress som du angav under installationsprocessen. Nästa gång du startar motorn i din bil ska knapparna för SOS-nödsamtal och Land Rover Vägassistans i takkonsolen vara tända.
Kan jag uppgradera mitt Incontrol-paket eller köpa Incontrol till min nuvarande bil?
För närvarande är det endast möjligt att ha InControl i bilen om det väljs när bilen beställs. Eftersom hårdvaran monteras på fabriken kan den inte läggas till i efterhand när bilen har byggts. Framtida alternativ undersöks för närvarande.
Vad händer om min bil ursprungligen byggdes för en marknad som skiljer sig från min faktureringsadress?
Om din bil byggdes för en marknad som inte matchar din faktureringsadress, kan de tjänster som är tillgängliga för din bil fungera annorlunda än vad som beskrivs i villloren för InControl- & paketet, eller så kanske de inte är tillgängliga alls. Datahanteringsrutinerna kan också skilja sig från de som ingår i villkoren och integritetspolicyn för & InControl-paketet. Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor.
När börjar min prenumeration att gälla?
Din uppdaterade prenumeration börjar gälla från och med det datum då din nuvarande prenumeration löper ut. Det blir inget avbrott i din tjänst. Om du förnyar din prenumeration efter att din nuvarande prenumeration har löpt ut börjar din nya prenumeration gälla från och med inköpsdatumet. I detta fall rekommenderar vi att du ser till att ditt fordon befinner sig i ett område med god mobiltäckning så att tjänsterna kan fjärruppdateras.
När kommer betalningen att tas emot?
Betalningen sker omedelbart efter utcheckningen.
Vilka betalningsalternativ accepterar ni?
Vi accepterar följande betalningsalternativ:
- Kredit-/betalkort
- Paypal
Erbjuder ni återbetalning?
Du kan begära återbetalning inom 14 dagar efter den dag då din prenumeration bekräftades av oss. Kontakta vårt kundtjänstcenter via [email protected]. Om din begäran godkänns kommer vi att behandla din återbetalning till den ursprungliga betalningsmetoden och kommer att meddela dig via e-post när den har behandlats. Det tar 5-10 arbetsdagar innan pengarna har återbetalats till ditt bankkonto.
Ansvarsfriskrivning för deaktivering av tjänster - Om du inte förnyar en eller flera av dina InControl-prenumerationer kommer de relevanta tillhörande tjänsterna att avaktiveras i bilen på dagen då prenumerationen löper ut. Du kommer fortfarande att kunna använda tjänsterna fram till det datum då din prenumeration löper ut.
Jag har av misstag betalat två gånger för min prenumeration, kan jag få pengarna tillbaka?
Du måste kontakta Jaguars kundtjänst och ange ordernummer för de betalningar du har gjort.
Jag försöker förnya min prenumeration på grund av ett e-postmeddelande som ni har skickat men jag har glömt mitt lösenord. Jag har klickat på glömt lösenord men jag får "Token Expired". Vad gör jag nu?
Du måste besöka incontrol.jaguar.com och klicka på glömt lösenord för att generera ett nytt e-postmeddelande om glömt lösenord. Du kommer sedan att kunna skapa ett nytt lösenord.
Jag har försökt att förnya min InControl Remote/Protect-prenumeration men får ett felmeddelande, vad gör jag nu?
Vänligen kontakta Jaguars kundtjänst via [email protected] och bifoga skärmdumpar på felen du får så undersöks ärendet.
Hur kan jag avsluta mina InControl-tjänster?
För att avsluta dina InControl-tjänster, gå till My Jaguar InControl-webbplatsen, klicka på "Fordonsinställningar" och därefter på "Ta bort fordon". Observera att ditt konto kommer att förbli aktivt även om inget fordon är anslutet till det. Du kan också radera ditt konto om du inte har någon annat bil kopplat till det och/eller inte längre vill behålla det. För att göra detta, klicka på fliken "Mitt konto", välj "Ta bort konto" och klicka på knappen "Ta bort konto".
Om jag bestämmer mig för att sälja mitt fordon, hur kan jag radera min personliga data?
Logga först ut från alla konton som är kopplade till din bil. Radera sedan alla profiler och rensa din sökhistorik. Alternativ för att göra detta finns i Navigationsinställningar och Live-inställningar.
Vad händer när jag säljer min InControl-utrustade bil?
När du säljer, byter in din bil eller överför äganderätten till din bil privat måste du ta bort din bil från ditt InControl-konto. För att göra detta, logga in på webbplatsen My Jaguar InControl och välj "Fordonsinställningar" på instrumentpanelen för fordonet och välj "Ta bort fordon" i enlighet med villkoren för InControl.
InControl-tjänsterna kommer att överföras till den nya ägaren för återstoden av abonnemangsperioden, förutsatt att den nya ägaren slutför installationen av InControl-kontot.
Hur uppdaterar jag min e-postadress, kontaktuppgifter och inställningar?
För att uppdatera dina uppgifter, gå till www.jaguarincontrol.com/owner och logga in på ditt konto, välj sedan "Mitt konto", eller gå till Inställningar/Mitt konto i InControl Remote-appen där du kan uppdatera dina kontaktuppgifter, ändra ditt lösenord eller återställa din PIN-kod.
Vad händer med mina data, vem har tillgång till den och har jag tillgång till den?
Alla data lagras i enlighet med dataskyddskraven i det land där bilen köptes. För mer information, se Jaguar InControl integritetspolicy.
Vad händer om jag glömmer mitt lösenord för InControl Remote-appen?
Välj alternativet "Glömt lösenord" i InControl Remote-appen eller på webbplatsen My Jaguar InControl och följ anvisningarna.
Vilken programvara kan uppdateras i min bil?
Både din bils InControl Touch Pro och fordonets anslutningssystem kan ta emot programuppdateringar. I våra elbilar finns även programuppdateringar tillgängliga för batterienergikontrollsystemet.
Hur ofta kommer jag att få programuppdateringar?
Programuppdateringar skickas regelbundet till Jaguar-bilar, antingen när det behövs eller när problem identifieras med befintlig programvara.
Behöver jag ett InControl-konto för programuppdateringar?
Nej, du behöver inte ett InControl-konto för att utföra programuppdateringar.
Är min bil berättigad till en programuppdatering av infotainmentsystemet?
För att få trådlösa programuppdateringar för InControl Touch Pro måste din nuvarande programvara vara på 18B eller högre. Du kan kontrollera programversionen för ditt InControl Touch Pro-system genom att gå till 'Inställningar'. > Alla inställningar > "Programuppdatering". Versionen av InControl Touch Pro kommer att visas som en lång sträng av tecken, t.ex. "S18B"._18.25.3-174880’.
Hur ansluter jag min bil för infotainmentuppdateringar?
InControl Touch Pro-systemet kan anslutas antingen via en Wi-Fi-anslutning eller genom SIM-kortet som är isatt i din bil. Du kan också använda en hotspot-anslutning via din mobila enhet, men detta kan resultera i extra dataavgifter.
Hur ansluter jag mitt fordon för att ta emot telematik-/batteriuppdateringar?
När du aktiverar programuppdateringar i inställningarna kommer bilens anslutnings-/batterienergikontrollsystem att anslutas automatiskt. Uppdateringar av bilens anslutningssystem är endast tillgängliga i länder med telematikfunktion.
Tillkommer det datakostnader för en programuppdatering?
Datakostnader kan uppstå om du ansluter via ett SIM-kort som är isatt i din bil. I vissa länder kan du ha fått ett SIM-kort vid köp av din bil. Om det används kommer du inte att debiteras för data vid programuppdateringar.
Hur vet jag att en uppdatering är tillgänglig?
När en uppdatering är tillgänglig kommer du att få en popup-meddelande på din pekskärm. Du kan också manuellt kontrollera tillgängliga uppdateringar genom att gå till 'Inställningar' > 'Alla inställningar' > 'Programuppdatering' > 'Kontrollera uppdatering'.
Vad behöver jag göra innan jag installerar en uppdatering?
För att utföra uppdateringen behöver du:
Hur utför jag en uppdatering av infotainment-systemet?
Du kommer att få ett popup-meddelande på pekskärmen när en uppdatering är tillgänglig för nedladdning/installation. När du har accepterat kommer nedladdnings- och installationsprocessen att börja. Uppdateringen kommer inte att störa din körupplevelse och du kan fortsätta att använda bilen som vanligt. När installationen är klar kommer du att få en notis på din pekskärm.
Hur uppdaterar man telematik- eller batterienergikontrollmodulen?
Du kommer att få ett popup-meddelande på din pekskärm när en uppdatering är tillgänglig för nedladdning, och när den är nedladdad, ett andra popup-meddelande för att installera uppdateringen. När du väl startar installationen kan processen inte stoppas. Installationen kan ta upp till 30 minuter. Under denna tid kan du komma åt bilen, men inte köra den förrän uppdateringen är klar.
Jag har accepterat nedladdningen, kan jag fortfarande använda min bil?
Ja, medan systemet laddar ner kan du fortsätta att använda din bil som vanligt.
Hur lång tid tar det att installera programuppdateringen?
Installationen kan ta upp till 30 minuter. Du kommer inte att kunna använda bilen medan du installerar en uppdatering för Fordonsanslutning och Batterienergikontrollsystem. Du kan använda bilen när du installerar en InControl Touch Pro-uppdatering.
Hur vet jag när programuppdateringen är slutförd?
Ett meddelande på pekskärmen informerar dig när programvaran har installerats.
Måste jag ha en signal för att installationen ska kunna genomföras?
Ja, du behöver en mobildata- eller Wi-Fi-anslutning för att installationen av programuppdateringen ska kunna påbörjas.
Kan jag stoppa installationen när den har startat?
Nej, när installationen har påbörjats kan den inte stoppas.
Nedladdningen misslyckades, vad gör jag nu?
Du kan använda ditt fordon som vanligt. En misslyckad nedladdning kommer inte att påverka ditt fordon på något sätt. Vänligen kontakta Jaguar Customer Relationship Centre eller din lokala Land Rover-återförsäljare så kommer de att undersöka vidare.
Installationen har misslyckats, vad ska jag göra?
Om din bil upplever problem vid omstart efter en uppdatering, vänligen kontakta vägassistans eller din lokala Land Rover-återförsäljare så kommer de att undersöka saken.
Jag hoppade över uppdateringen men nu vill jag installera den. Vad gör jag?
Du kan få tillgång till uppdateringen genom din bils pekskärm genom att gå till 'Inställningar'; 'Alla inställningar'; 'Programuppdatering'; 'Sök efter uppdatering'. Om en uppdatering är tillgänglig kommer en popup-ruta att visas och ge dig möjlighet att ladda ner/installera uppdateringen. Du kan besöka din lokala Land Rover-återförsäljare för att få hjälp med uppdateringen om du vill.
Kan jag uppdatera mjukvaran om jag är utomlands?
Ja, men detta kan resultera i kostnader för dataroaming beroende på ditt dataabonnemang.
Kan jag hindra andra från att uppdatera min mjukvara?
Ja, du kan lägga till en PIN-kod för att skydda dina programuppdateringar. För att göra detta, gå till 'Inställningar'; 'Alla inställningar'; 'Programuppdatering' och välj låsikonen.
Vad händer om jag förlorar anslutningen under en nedladdning?
Om anslutningen bryts under en nedladdning kommer nedladdningen att pausas tills anslutningen återställs.
Varför har jag inte fått en notis för Infotainment-uppdateringen?
InControl Touch Pro-uppdateringar kräver en Wi-Fi-anslutning eller att ett SIM-kort är installerat i din bil. Kontrollera att ditt personliga SIM-kort är installerat och fungerar korrekt. Alternativt kan du besöka din lokala Land Rover-återförsäljare för att få hjälp med uppdateringen.
Våra infotainment-experter ser fram emot att få prata med dig.
Telefon: 0370 5000500
E-post:[email protected]
*Kompatibel smartphone och nätverksanslutning krävs
Apple CarPlayTM är ett varumärke som tillhör Apple Inc., vars slutanvändarvillkor kan gälla.
Din bil är förberedd för Apple CarPlay. Tjänsterna som erbjuds av Apple CarPlay är beroende av funktionernas tillgänglighet i ditt land. Se https://www.apple.com/ios/feature-availability/#apple-carplay för mer information.
Android AutoTM är ett varumärke som tillhör Google LLC.
Din bil är förberedd för Android Auto. Tjänsterna som erbjuds av Android Auto är beroende av funktionernas tillgänglighet i ditt land. Se https://www.android.com/auto/ för mer information.